Jak odpowiedzieć na dzwoniący telefon służbowy po godzinach pracy?

Opublikowano: 2. 4. 2019
Dawno minęły czasy, kiedy tylko odnoszący sukcesy przedsiębiorcy lub menedżerowie wysokiego szczebla mieli telefon komórkowy w uchu. Dziś biznesowy telefon komórkowy lub laptop to jedna z powszechnych korzyści oferowanych przez pracodawców, którzy przyciągają nowych pracowników. Ale niektórzy pracodawcy w jakiś sposób automatycznie zakładają, że zawsze będziesz dostępny, gdy otrzymasz telefon służbowy. Czy w ogóle mają do tego prawo? A jeśli zgadzasz się na te warunki, w jaki sposób musisz płacić za połączenia biznesowe lub przetwarzanie wiadomości e-mail biznesowych po godzinach pracy? Wielu pracowników błędnie uważa, że ​​jest to część ich podstawowej działalności.

Nie musisz mieć telefonu służbowego w domu

Jeśli Jeśli zdecydujesz się poświęcić tylko rodzinie, hobby lub po prostu relaksowi, wyłącz telefon służbowy po godzinach pracy i zostaw go w pracy. Twój szef nie może nakazać Ci rozmawiać przez telefon na urlopie. Może ci go tylko polecić lub zapytać. Jeśli jednak zdecydujesz się nie zabierać telefonu do domu, nie powinieneś zostać ukarany.

A co z nadgodzinami?

Zgodnie z czeskim kodeksem pracy pracodawca ma prawo zarządzić nadgodziny, ale nawet w tym przypadku musi przestrzegać ograniczeń prawnych. Maksymalnie osiem godzin tygodniowo i 150 godzin rocznie. Kiedy Twój pracodawca nakazuje Ci być na telefon służbowy o określonej porze, jest to praktycznie zlecenie w godzinach nadliczbowych i pracownika również należy w ten sposób wycenić finansowo.

Chodzi o wzajemne porozumienie

Jeśli nadal decydujesz się być dostępny dla pracodawcy na urlopie lub nawet podczas zwykłego urlopu, pamiętaj szczególnie o odpoczynku . Przeznacz pewną część dnia na pracę, najlepiej rano. Po śniadaniu obsługuj rozmowy biznesowe i e-maile służbowe. Jeśli masz rodzinę, z pewnością to docenisz. Spędź resztę czasu, nowe doświadczenia, aktywny i bierny wypoczynek lub po prostu leniuchuj.



HitPraca.pl
Autor: Petra Hornová
Platforma do łączenia pracodawców z osobami poszukującymi pracy.