Wskazówki dotyczące doboru pracowników

Opublikowano: 4. 2. 2019

Właściwy dobór pracowników jest podstawowym warunkiem sukcesu firmy. Ale skąd wiedzieć, która osoba spełnia niezbędne kryteria i wymagania, która ze swojej natury pasuje do zespołu i przyczynia się do sprawnego funkcjonowania firmy? Istnieje kilka wskazówek i porad, które mogą pomóc w wyborze nowego pracownika. Odgrywa ważną rolę w wyborze psychologii i przede wszystkim jest radą, aby nie podlegać pierwszemu wrażeniu. Na co więc zwrócić uwagę przy wyborze?

1. Kompetencje

Potencjalny pracownik powinien posiadać niezbędne umiejętności, doświadczenie i przeszkolenie, aby z powodzeniem wykonywać powierzone mu zadania

2. Umiejętności

Wybrana osoba powinna nie tylko wykonywać zadania, ale także wnosić wkład w swoją pracę z własną inicjatywą i kreatywnością. Zdolność powinna oznaczać, że ma się potencjał rozwoju i jednocześnie odpowiedzialność

3. Zgodność

Kandydat powinien zacząć od swoich współpracowników, ale także klientów i partnerów. Główną zasadą jest umiejętność harmonijnej współpracy z przełożonymi. Konieczne jest oszacowanie, czy z czasem nie stanie się „źródłem problemów”.

4. Lojalność

Ważną miarą jest poświęcenie, tzn. Czy Twój kandydat poważnie myśli o pracy dla Ciebie i czy chce z Tobą zostać na dłużej. Jego ustrukturyzowane CV może pomóc Ci sprawdzić, czy praca dla Ciebie to tylko tymczasowe rozwiązanie, zanim znajdziesz coś lepszego.

5. Charakter

Kandydat powinien bezinteresownie wyznawać te same wartości co Ty oraz wykazywać zdolność i chęć zostania członkiem zespołu

6. Kultura

Każda działalność, w tym biznes, ma swoją własną kulturę. Chodzi o to, jak ludzie się zachowują i jak na siebie reagują. Pracownicy, którzy nie pasują do kultury firmy, z czasem okażą się problematyczni.

7. Wynagrodzenie

Musisz się upewnić, że nowy pracownik zgadza się na oferowane wynagrodzenie lub pensję oraz że jest z niej zadowolony. Jeśli tak się nie stanie, poczuje się niedoceniany i nie zapewni oczekiwanej wydajności pracy.

Wymagania ogólne

Decydującym kryterium sukcesu na tym stanowisku jest motywacja. Kandydat może idealnie spełnić wszystkie wymagania, ale może nie przynieść korzyści firmie, jeśli nie ma wystarczającej motywacji. Dlatego dobrze jest zapytać go podczas rozmowy kwalifikacyjnej, jak motywuje go do zmiany miejsca. Podstawową zasadą rozmowy kwalifikacyjnej jest adekwatność pytań, bo w tym przypadku wszystko jest zbyt szkodliwe. Zadanie wielu podobnych pytań zazwyczaj powoduje, że kandydat nie jest pewny. Twoim celem jest zdobycie jak największej ilości informacji i opinii na temat kandydata, więc przestrzegaj zasady „milczeć”.



HitPraca.pl
Autor: Petra Hornová
Platforma do łączenia pracodawców z osobami poszukującymi pracy.