Prowadzenie sklepu internetowego – jak usprawnić procesy i rozwinąć sprzedaż?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej w ramach sprzedaży internetowej wiąże się z kilkoma wyzwaniami. Na rynku e-commerce stale rosną konkurencja i wymagania konsumentów. Istnieje jednak kilka sposobów na usprawnienie niektórych procesów. Na co można się zdecydować?
Branża e-commerce – jakie są oczekiwania konsumentów?
Według najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2023” aż 79% internautów decyduje się na zakupy online. Z tego aż 75% kupuje w polskich sklepach, a 30% – w zagranicznych. To, co zachęca konsumentów do tej formy kupowania, to m.in. dostępność towaru przez całą dobę, brak konieczności jechania do sklepu oraz nieograniczony czas wyboru (możliwość przeglądania oferty w dowolnym czasie i wracania do niej).
Wraz ze wzrostem zainteresowania zakupami online rosną także oczekiwania wobec sprzedawców. Wśród czynników, które zmotywowałyby konsumentów do jeszcze częstszego kupowania w sieci, wymienia się niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych, koszty dostawy oraz kody rabatowe. Z kolei za czynniki demotywujące respondenci badania najczęściej wskazywali:
- natrętne reklamy produktów, które się wcześniej przeglądało lub kupiło,
- długie oczekiwanie na dostawę produktu,
- wysokie koszty dostawy.
Największe oczekiwania konsumenci mają wobec metod i czasu dostawy, atrakcyjnych cen oraz obsługi zwrotów i reklamacji. Za najczęstsze formy dostarczania paczek wybierają:
- dostawę do automatu paczkowego,
- dostawę kurierem do domu/miejsca pracy,
- dostawę do punktu partnerskiego.
Do kupowania w sklepach internetowych motywuje również możliwość darmowego zwrotu towaru do sklepu stacjonarnego lub darmowe odesłanie produktu kurierem albo poprzez automat paczkowy.
Dla konsumentów ważne są zarządzanie swoimi przesyłkami z poziomu aplikacji, bezdotykowy odbiór z automatu paczkowego oraz dostawa w weekend bądź błyskawiczna dostawa (jeszcze tego samego dnia). Zwracają też uwagę na oferowane metody płatności w sklepie. Do najczęściej wybieranych zalicza się szybkie przelewy.
Jak usprawnić procesy logistyczne w sklepie internetowym?
Jedną z kwestii, która ma szansę wesprzeć sprzedaż w sklepie, jest usprawnienie procesów logistycznych. Można tego dokonać poprzez outsourcing logistyki, który polega na powierzeniu części działań firmom zewnętrznym. Istnieje kilka modeli, a jeden z powszechniejszych to dropshipping. Opiera się na ścisłej współpracy z hurtowniami, których listę da się znaleźć na stronie internetowej https://sky-shop.pl/integracje-hurtownie-dropshipping/.
Podczas tej współpracy sprzedawca odpowiada jedynie za kontakt z klientem, prowadzenie działań marketingowych itp., a całym aspektem realizacji zamówienia zajmuje się hurtownia. Właściciel sklepu nie musi więc wynajmować własnej przestrzeni magazynowej ani zajmować się zamawianiem towarów, kompletowaniem i wysyłaniem zamówień.
Alternatywę dla dropshippingu stanowi fulfillment, który jest bardziej rozbudowanym modelem outsourcingowym. Najczęściej oferuje bardziej kompleksową usługę, składającą się dodatkowo z obsługi zwrotów i reklamacji oraz księgowania i prowadzenia rejestru sprzedaży.
Modelem zbliżonym do dropshippingu jest cross-docking. Opiera się na podobnych zasadach, jednak w tym przypadku sprzedawca powinien posiadać minimalną przestrzeń magazynową. Nie przechowuje produktów na stałe, ale docierają one do niego po złożeniu zamówienia przez klienta. Następnie może je zapakować, personalizując paczkę, i wysłać.
Zaletą outsourcingu logistyki jest przede wszystkim oszczędność czasu i kosztów. Sprzedawca może przeznaczyć je na działania marketingowe i pozostałe aspekty prowadzenia biznesu. Poza tym, doświadczenie firm zewnętrznych pozwala korzystać ze specjalistycznej wiedzy, a także umów z zaufanymi pośrednikami, takimi jak firmy kurierskie. Dzięki temu sprzedawca spełnia oczekiwania swoich klientów co do szybkiej i taniej dostawy.
Rozwój sklepu internetowego i zwiększanie sprzedaży – co może w tym pomóc?
Poza usprawnianiem logistyki, sprzedawca powinien zadbać także o rozwijanie pozostałych aspektów działalności. Zalicza się do nich:
- urozmaicenie treści na stronie – dotyczy to nie tylko zdjęć produktów, ale i ich opisów. Dokładne opisy pełne najważniejszych informacji są kluczowe w sprzedaży internetowej. Klient nie może bezpośrednio zapoznać się z produktem, dlatego powinno się zadbać o precyzyjne zdjęcia wysokiej jakości i tekst. Przy tworzeniu takich opisów warto uwzględnić zasady SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacji treści pod wyszukiwarki internetowe. Dzięki odpowiednim zabiegom sklep będzie wyświetlał się wyżej w wynikach wyszukiwania, co ma szansę przyciągnąć większą liczbę klientów. Najważniejsze, aby wszelkie teksty umieszczane na stronie były unikatowe i merytoryczne, pisane z uwzględnieniem słów kluczowych i oczekiwań czytelników;
- marketing i promocja – to kolejny aspekt, który pomoże zwiększyć sprzedaż. Aktualnie istnieje wiele różnorodnych form promowania sklepu internetowego w sieci. Zalicza się do nich content marketing, e-mail marketing czy prowadzenie kanałów na mediach społecznościowych. Jednak należy przy tym pamiętać, aby całą strategię projektować pod charakter grupy docelowej, a więc określić personę (czyli profil standardowego klienta) i sprawdzić, w jakich miejscach sieci najczęściej przesiaduje;
- komunikacja z klientami (budowanie relacji) – bez nawiązywania kontaktu z konsumentami trudno mówić o skutecznej sprzedaży i budowaniu marki. I nie chodzi tu tylko o regularne odpowiadanie na maile czy pytania na czacie, ale także o pokazanie się. Skuteczny model sprzedaży opiera się na wzbudzaniu potrzeby u odbiorców. Na początku należy przyciągnąć ich uwagę, następnie poinformować o produktach, wzbudzić pragnienie i na końcu podjąć akcję (czyli sprzedać).
Rozwijanie sklepu internetowego obejmuje różne obszary działania. Można m.in. usprawnić procesy logistyczne, decydując się na ich outsourcing. Do wyboru są takie modele jak dropshipping, fulfillment czy cross-docking. Warto też zadbać o odpowiednią promocję i komunikację z konsumentami.
