Jak monitorować zaangażowanie pracowników?
W nowoczesnych organizacjach wiele mówi się o zaangażowaniu pracowników. Dział HR cyklicznie przeprowadza badania i ankiety, aby sprawdzić, czy pracujące w firmie osoby są zadowolone z warunków zatrudnienia i atmosfery w firmie. Czy faktycznie badanie zaangażowania pracowników jest tak istotne? Czy z ekonomicznego punktu widzenia organizacji warto w to inwestować? Czy może to kolejna, korporacyjna moda? Odpowiadamy na najważniejsze pytania – zapraszamy do artykułu.
Badanie zaangażowania pracowników – dlaczego to istotne?
Rynek pracy dynamicznie się zmienia. Rekrutacja nowych pracowników przynosi coraz to nowe wyzwania. Tradycyjne metody coraz częściej zawodzą, więc rekruterzy starają się aktywnie pozyskiwać nowych pracowników. Kolejno, w następnych etapach procesu, specjaliści ds. rekrutacji wykorzystują nowoczesne metody selekcji pracowników – testy kompetencji, testy behawioralne, zadania rekrutacyjne, Assessment Center. Nietrudno więc o wniosek, że rekrutacja stała się procesem czasochłonnym i wymagającym zaangażowania. W związku z tym, gdy uda nam się zamknąć proces i wyłonić idealnego kandydata, należałoby zrobić wszystko, by taką osobę w firmie zatrzymać.
To właśnie regularne badanie zaangażowania i satysfakcji pracowników pozwala organizacjom utrzymywać wskaźnik retencji na odpowiednim poziomie. Dodatkowo badanie zaangażowania wśród zatrudnionych przynosi firmie jeszcze inne korzyści. Jesteście ciekawi jakie? Już wyjaśniamy!
Niezaangażowany pracownik – jakie zagrożenie niesie dla organizacji?
Zaangażowany pracownik jest przywiązany do firmy i lojalny wobec pracodawcy. Co więcej, utożsamia się z misją i wizją firmy, uważa, że wartości, którymi kieruje się organizacja są istotne. Chce dążyć co celów, które wyznacza firma. Nie sposób nie wspomnieć, że zaangażowanie bezpośrednio wpływa również na motywację, a zmotywowany pracownik wykonuje swoje obowiązki efektywnie i rzetelnie.
Co więc dzieje się w sytuacji, gdy pracownicy nie są zaangażowani? Osoby, które nie są zaangażowane nie wychodzą z inicjatywą, nie biorą udziału w burzach mózgów, nie dzielą się kreatywnymi pomysłami. Najczęściej wynika to z faktu, że nie czują, że to co robią ma sens, a więc ich motywacja jest na niskim poziomie. Taki nastrój może również udzielać się pozostałym pracownikom w zespole.
Dodatkowo niezaangażowani pracownicy nie czują się związani z pracodawcą, a co za tym idzie – kiedy pojawi się na horyzoncie inna propozycja pracy, prawdopodobnie z niej skorzystają. Uruchomienie i przeprowadzenie nowego procesu rekrutacyjnego i wdrożenie pracownika to bardzo wysokie koszty. Dlatego lepiej dbać o zatrudnione już osoby niż non-stop szukać nowych.
Badanie zaangażowania i satysfakcji pracowników – jak i kiedy je przeprowadzać?
Jeśli chcemy utrzymać retencję pracowników na zadowalającym poziomie, przede wszystkim musimy regularnie badać zatrudnionych. Co oznacza regularnie? Cóż, dla każdego rynku i każdej firmy odpowiednia będzie inna częstotliwość. Jednak najnowsze badania jasno wskazują, że optymalnym rozwiązaniem jest przeprowadzanie ankiety dotyczącej zaangażowania nawet raz w miesiącu, a już na pewno raz w kwartale. Zwiększenie tej częstotliwości wynika z tego, że rynek pracy i rzeczywistość zmieniają się naprawdę dynamicznie, firmy muszą więc być przygotowane na notorycznie pojawiające się zmiany.
Oczywiście, badanie zaangażowania pracowników przeprowadzane zbyt często też nie jest dobrym rozwiązaniem. Zatrudnieni mogą poczuć się nazbyt kontrolowani, a wręcz znudzeni powtarzającymi się ankietami, co wpłynie na obniżenie ich responsywności. Dodatkowo ciężko jest przeanalizować dokładnie wszystkie dane, wyciągnąć z nich konstruktywne wnioski i wprowadzić oczekiwane zmiany, jeśli ankiety z odpowiedziami wpływają do nas z tygodnia na tydzień.
Najlepszym rozwiązaniem jest poszukiwanie odpowiedniej częstotliwości dostosowanej do warunków firmy. Bo warto pamiętać o tym, że pierwszą i najważniejszą zasadą przeprowadzania jakichkolwiek ankiety jest to, że poza samym zebraniem danych, trzeba działać. Jeśli pracownicy zauważą, że zgłaszane przez nich problemy i niedogodności znikają, na pewno wpłynie to pozytywnie na ich zaangażowanie i motywację do pracy.
To idealny przykład sytuacji win-win. Pracownicy są zadowoleni i lojalni wobec pracodawcy – wykonują więc swoje obowiązki rzetelnie i nie szukają nowego zatrudnienia. A pracodawcy zyskują odpowiedzialnych i zaangażowanych pracowników, dla których wartości i misja organizacji są naprawdę ważne.