Jak prawidłowo stosować frazy kluczowe?
Content marketing w dużej mierze oparty jest na artykułach blogowych i sponsorowanych. Aby teksty przyniosły wymierne efekty, przede wszystkim w kontekście pozycjonowania strony, należy umiejętnie stosować w nich frazy kluczowe. Jak robić to prawidłowo? Czego się wystrzegać? Odpowiedzi na te i inne pytania z zakresu marketingu treści znajdziesz w dalszej części tekstu!
Słowa kluczowe - jaką pełnią funkcję?
Frazy kluczowe są ściśle związane z działaniem algorytmów Google. Roboty wyszukiwarki bez ustanku przeczesują Internet w poszukiwaniu treści, które najtrafniej zaspokoją potrzeby użytkowników. Właśnie na tym etapie kluczową rolę odgrywają charakterystyczne dla danego zagadnienia słowa i wyrażenia. To właśnie na ich podstawie roboty przydzielają strony do odpowiednich haseł w indeksie. Czym są wspomniane hasła? Zapytaniami użytkowników, które pojawiają się w wyszukiwarce.
Odpowiednio dobrane frazy kluczowe mają za zadanie nakierować algorytmy tak, aby kojarzyły treść danego artykułu z hasłami w indeksie. Prawidłowo skonstruowane teksty mają ogromny wpływ na widoczność witryny w Google, a co za tym idzie ruch na stronie. Innymi słowy, frazy kluczowe są niezbędne, aby użytkownik, szukając produktu, usługi czy informacji trafił właśnie na Twoją witrynę, a nie stronę konkurencji.
Jakie powinno być natężenie fraz kluczowych?
Odpowiednie natężenie słów kluczowych w tekście ma ogromne znaczenie. Niejednokrotnie autorzy tekstów mają problem z zachowaniem równowagi i popadają w skrajności. Niektórzy nasycają teksty frazami do przesady, tworząc tym samym treści o wątpliwej jakości merytorycznej. Inni z kolei zupełnie rezygnują ze stosowania słów kluczowych lub dobierają je nieprawidłowo. Mogłoby się wydawać, że w pierwszym przypadku cel w postaci wysokiego pozycjonowania strony zostanie osiągnięty mimo słabej jakości tekstu. Nic bardziej mylnego! Algorytmy z miesiąca na miesiąc stają się coraz inteligentniejsze i bardzo negatywnie oceniają treści, w których występuje nadmiar fraz.
Co więc należy zrobić, aby Twoje treści w oczach robotów wyszukiwarki były uznane za pomocne i merytoryczne, a tym samym wysoko pozycjonowane? Przede wszystkim stosować frazy, które brzmią naturalnie. Czasy, w których roboty nie ogarniały odmian przez przypadki, już minęły! Słowa kluczowe powinny być ściśle związane z danym tematem, jednak bardzo ważne jest to, aby ich umiejscowienie w tekście było związane z warstwą merytoryczną. Nie wciskaj fraz kluczowych na siłę. To zniechęci nie tylko algorytmy, ale także prawdziwych odbiorców. Trzymaj się wyznaczonego tematu i na jego podstawie dobieraj frazy.
Jaka jest optymalna liczba fraz kluczowych na tekst? To zależy od wielu czynników. Przede wszystkim długości tekstu realizowanego w ramach działań content marketingowych. Zasada jest prosta. Im więcej treści, tym więcej słów kluczowych. Dynamiczny rozwój algorytmów i działań prowadzonych w ramach SEO utrudnia określenie, ile dokładnie procent tekstu powinny zajmować frazy. Według ogólnie przyjętych zasad zagęszczenie słów kluczowych w tekście powinno wahać się od 2 do 7%. Jak widzisz, rozbieżność jest spora, jednak podane wartości dają jasny sygnał, że frazy kluczowe należy traktować jako uzupełnieniem warstwy merytorycznej.
Gdzie umieszczać frazy kluczowe?
Przy realizowaniu działań z zakresu content marketingu, pamiętaj o odpowiednim dobraniu i umieszczeniu fraz kluczowych w publikowanych tekstach. Gdzie umieszczać frazy kluczowe, aby zwiększyć efektywność marketingu treści?
- Tytuły i nagłówki - tytuł Twojego artykułu to doskonała przestrzeń na zgrabne wplecenie fraz kluczowych. Fraza, na której Ci zależy, brzmi mało naturalnie? Stwórz na jej podstawie hasło przewodnie, które umieścisz w leadzie! W takim przypadku nie bój się stosować myślników czy dwukropków. Co zyskasz? Tekst będzie spójny i merytoryczny, a tytuł zwróci uwagę robotów. To samo dotyczy nagłówków H1, H2, H3 itd.
- Spis treści - masz w zanadrzu duży artykuł ekspercki? Pamiętaj, aby opatrzyć go spisem treści. Dzięki temu Twój tekst będzie przejrzysty, uporządkowany i atrakcyjny dla robotów Google. Z perspektywy SEO spis treści to idealne miejsce do zwiększenia natężenia fraz kluczowych.
- Treść - słowa kluczowe powinny być rozmieszczone w całym tekście. Pamiętaj, aby starać się zachować równowagę. Jeśli jeden akapit jest nasycony frazami, a w drugim nie ma ich wcale to znak, że tekst wymaga korekty. Nie zapominaj o czytelniku! W końcu to on jest docelowym odbiorcą treści tworzonych w ramach content marketingu.