Przełożeni często popełniają błędy w ocenie swoich pracowników
Praca menedżera jest często wyczerpująca psychicznie, kontakty z klientami czy partnerami biznesowymi wymagają pełnej koncentracji, a oni sami nie poświęcają tyle uwagi oceniając swoich podwładnych. Oceny roczne nie są popularne wśród pracowników, a większość z nich uważa, że ich przełożeni nie są obiektywni.
Nie pozostawiaj oceny tylko na końcu roku
Większość menedżerów i przełożonych pozostawia ocenę tylko na końcu roku, ale pracownicy potrzebują informacji zwrotnej również w ciągu roku. W związku z tym mogą oni poprawić swoje wyniki lub radzić sobie z pewnymi sytuacjami w inny sposób, aby uzyskać lepszą ocenę końcoworoczną. Jeśli podwładny nie wie, że robi coś źle, nie ma powodu do poprawy.
Monitoruj pracę podwładnych przez cały rok
Ludzie mają tendencję do zapamiętywania tylko najświeższych wydarzeń i oceniania ich na ich podstawie, a menedżerowie nie są tu wyjątkiem. Oceniaj pracę pracownika w ciągu całego roku. Często zdarza się, że podwładny ma złe miesiące tylko w ostatnich kilku miesiącach i przez to jest oceniany za cały rok, co nie jest dla niego motywujące.
Nadmierne pochwały i "kary"
Bądź rzeczowy i przede wszystkim konkretny podczas oceniania. Upewnij się, że pracownik wie, gdzie popełnia błędy i w czym jest doskonały. Podkreśl konkretne przypadki. Zarówno tych udanych, jak i nieudanych.
Wysłuchaj swoich podwładnych
Chociaż to Ty jesteś przełożonym i masz ostatnie zdanie, daj przestrzeń innym. Nic nie dasz za wysłuchanie przyczyn niepowodzenia podwładnego w pracy, a może się okazać, że oceniany jest zupełnie niewinny wszystkiego. Interaktywność jest bardzo ważna w ocenach.
Nie wierz we wszystkie "plotki" Zanim zdecydujesz się przeczytać pracownikowi jego wadę, upewnij się, że masz właściwe informacje. Lepiej wszystko sprawdzić, nawet jeśli nie. Chwaląc podwładnego za rozwiązanie trudnej sytuacji, upewnij się, że inni współpracownicy, którzy zasługują na uznanie, również mieli w tym swój udział.
