Syndrom wypalenia zawodowego dotyka coraz więcej Polaków

Opublikowano: 10. 8. 2020
Syndrom wypalenia zawodowego dotyka coraz więcej Polaków
Wypalenie zawodowe to szczególny rodzaj stresu związanego z pracą - stan wyczerpania fizycznego lub emocjonalnego, który wiąże się również z poczuciem obniżonej wydajności i utratą tożsamości. Niektórzy eksperci uważają, że przyczyną syndromu wypalenia są inne stany, takie jak depresja. Niektóre badania sugerują, że wiele osób, które doświadczają objawów wypalenia zawodowego, nie uważa, że ​​ich praca jest główną przyczyną. Niezależnie od przyczyny wypalenie może wpłynąć na Twoje zdrowie fizyczne i psychiczne. Zastanów się, czy masz wypalenie i co możesz z tym zrobić.

Objawy wypalenia zawodowego

• Czy stałeś się cyniczny lub krytyczny w pracy?

• Czy przenosisz się do pracy i masz problem z rozpoczęciem?

• Czy zdenerwowałeś się lub zniecierpliwiłeś współpracowników, klientów lub klientów?

• Czy brakuje Ci energii, aby zachować produktywność?

• Czy trudno ci się skoncentrować?

• Czy brakuje ci satysfakcji ze swoich osiągnięć?

• Czy czujesz się rozczarowany swoją pracą?

• Czy używasz jedzenia, narkotyków lub alkoholu, aby poczuć się lepiej, czy po prostu nic nie czujesz?

• Czy zmieniły się Twoje nawyki związane ze snem?

• Czy cierpisz na niewyjaśnione bóle głowy, problemy żołądkowe lub jelitowe lub inne problemy fizyczne? Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na którekolwiek z tych pytań, możesz doświadczyć wypalenia. Rozważ konsultację z lekarzem lub specjalistą zdrowia psychicznego, ponieważ objawy te mogą być również związane z chorobami, takimi jak depresja.

Wskazówki, jak poprawić swój status

• Oceń dostępne opcje. Omów konkretne kwestie ze swoim przełożonym. Może moglibyście współpracować, aby zmienić oczekiwania lub osiągnąć kompromisy lub rozwiązania. Postaraj się określić cele, które należy zrobić i czego można się spodziewać.

• Szukaj wsparcia. Niezależnie od tego, czy docierasz do współpracowników, przyjaciół czy bliskich, wsparcie i współpraca mogą Ci pomóc. Jeśli masz dostęp do programu pomocy dla pracowników, skorzystaj z odpowiednich usług.

• Spróbuj odprężyć się. Poznaj programy, które mogą pomóc w walce ze stresem, takie jak joga, medytacja lub tai chi.

• Zacznij ćwiczyć. Regularna aktywność fizyczna pomoże Ci lepiej radzić sobie ze stresem. Może również bawić twój umysł.

• Prześpij się. Sen przywraca dobre samopoczucie i pomaga chronić zdrowie.

• Uważność. Uważność to akt koncentracji na przepływie oddechu i intensywnej świadomości tego, co czujesz w każdej chwili, bez interpretacji i osądu. W warunkach pracy praktyka ta obejmuje sytuacje otwartości i cierpliwości.


HitPraca.pl
Autor: Petra Hornová
Platforma do łączenia pracodawców z osobami poszukującymi pracy.