Praca zmianowa: jak poprawić sen w ciągu dnia

Opublikowano: 11. 6. 2020
Praca zmianowa: jak poprawić sen w ciągu dnia

Po kryzysie koronawirusa wszystko wraca do normalnego życia, łącznie z otwarciem miejsc pracy. Republika Czeska to jedna z „potęg motoryzacyjnych”, która zapewnia zatrudnienie setkom tysięcy ludzi. Nie tylko producenci samochodów znani są z pracy na trzy zmiany, czasem ciągłej pracy. To nocna zmiana jest dla wielu bardzo wymagająca. Zmęczenie psychiczne i fizyczne jest często spowodowane złym i niewystarczającym snem w ciągu dnia. Ludzkość śpi w nocy i czuwa w ciągu dnia jest rzeczą naturalną, a czasami trudno jest oszukać ludzki biorytm.

Co zrobić, aby lepiej spać w ciągu dnia?

Unikaj używek przed snem . Jeśli pracujesz w nocy i potrzebujesz spać od rana do popołudnia, staraj się unikać kofeiny i napojów energetyzujących po pierwszej części zmiany.

 Unikaj światła . Zasypianie po ekspozycji na światło może być trudniejsze. W drodze do domu z nocnej zmiany zabierz okulary przeciwsłoneczne. Unikaj długotrwałego używania ekranów emitujących światło przed snem. Zmniejsz ilość światła otoczenia, wykonując rolety typu „dzień i noc” lub bardzo ciemne zasłony w oknach. Załóż maskę na noc.

Stwórz spokojne otoczenie. Wyeliminuj hałas, wyłączając elektronikę. Poproś inne osoby w domu, aby zachowywały się jak najciszej. Kup zatyczki do uszu.

Zdrzemnij się przed nocną zmianą. Drzemka przed pracą może pomóc w uregulowaniu długu snu.

Nie jedz ciężkich posiłków. Na nocną zmianę preferuj lekkie posiłki i owoce. Cukry zawarte w owocach dodają Ci energii, ale nie wpływają na sen w ciągu dnia.

Wybierz zdrowy styl życia. Włącz aktywność fizyczną do codziennych zajęć. Zaplanuj to, kiedy się obudzisz, a nie przed pójściem spać. Nie pij nikotyny ani alkoholu przed snem. Wypróbuj proste ćwiczenia rozciągające zaraz po przebudzeniu. 20-minutowe powitanie słońca przez jogę pobudzi Twoją krew i rozluźni sztywne mięśnie. Rozciąganie jest mile widziane zwłaszcza podczas wykonywania ruchu jednostronnego.


HitPraca.pl
Autor: Petra Hornová
Platforma do łączenia pracodawców z osobami poszukującymi pracy.