Kłótnia w miejscu pracy oczyszcza powietrze

Opublikowano: 9. 3. 2020

W naszym świecie pracy uczucia są tematem tabu. Ale tam, gdzie nie ma uczuć, nie ma miejsca na spory. A to strata: dobre argumenty wzmacniają spójność i pomagają nam skupić się na naszych celach i wydajności pracy.

Zwykle oszczędza się pochwały i pomoc.

W idealnej pracy wszystko jest świetne na świecie. Koledzy witają się rano uśmiechem i przytulaniem, a także przy wyjściu z domu. Wszyscy się chwalą i mówią o sobie, co lubią.

Kiedy się wzajemnie krytykują, nie jest to traktowane jako negatywna krytyka, ale jako informacja zwrotna, która może pomóc im zrozumieć ich niedociągnięcia, w zależności od o tym, jak wyglądają dla rozwoju osobistego.

Jeśli ktoś się pomyli, nikt na niego nie krzyczy, nawet szef. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że wiele nowych organizacji coraz częściej próbuje zlikwidować stanowiska kierownicze, ale także dlatego, że można się obejść bez krzyczenia i nie jest to odpowiednia metoda zarządzania zespołem.

Dlaczego w ogóle się kłócimy?

Spór wynika z różnic. Dwie osoby lub grupy chcą różnych rzeczy. Teraz można bezsprzecznie dostrzec różnice. Kolega A woli kawę, kolega B herbatę. Po prostu postawmy ekspres do kawy i czajnik w kuchni biurowej, nie ma problemu. Różne interesy nie prowadzą do sporu. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy interesy rzeczywiście osiągają wspólny cel obu.

Słowo konflikt pochodzi z łaciny i oznacza konflikt lub kłótnię. Konflikt jest nieunikniony, jeśli istnieją niespójne cele, tj. Jeśli jeden cel przeszkadza drugiemu. Jeśli więc w kuchni jest tylko miejsce na ekspres do kawy lub czajnik, sprawa wygląda inaczej. Jeśli pozycja jednej osoby kwestionuje pozycję innej, dojdzie do kolizji. Pokojowe współistnienie nie jest wtedy możliwe.

Jeśli będziemy współpracować i będziemy trochę serdeczni, starcia będą nieuniknione. Możemy zapobiec wielu szkodom ubocznym, prowadząc produktywną argumentację - to nawet wzmacnia naszą współpracę i relacje. Politolodzy, socjologowie i filozofowie zakładają, że produktywne spory wzmacniają spójność i mają długoterminowy efekt integracyjny. Ale jedno jest też pewne: ludzie i organizacje mogą się spierać. Co odróżnia zły spór od dobrego?


HitPraca.pl
Autor: Petra Hornová
Platforma do łączenia pracodawców z osobami poszukującymi pracy.