Ile zarabia specjalista SEO?
Specjalista SEO to popularny dzisiaj zawód, który jeszcze kilka lat temu stanowił głęboką niszę na polskim rynku. Obecnie każda firma, która ma ambicję do zaistnienia w sieci, musi zatrudniać specjalistę SEO lub korzystać z usług agencji, w której tacy eksperci są zatrudnieni. Sprawdzamy, ile zarabia specjalista SEO w Polsce i co trzeba umieć, by móc pracować na takim stanowisku.
Specjalista SEO - zakres obowiązków
Specjalista SEO to ekspert, który jest obecnie niezbędny praktycznie każdej firmie, która planuje lub prowadzi działania marketingowe w sieci, za pośrednictwem strony internetowej, e-sklepu lub bloga i social mediów. Do głównych zadań specjalisty SEO należą analiza rynku, badanie trendów i tendencji zakupowych w danej branży, stałe monitorowanie tendencji algorytmów Google i dostosowywanie do nich strategii marki.
Specjalista SEO to osoba, która wykonuje wiele działań - tworzy treści zgodnie z zasadami SEO, buduje zaufanie strony poprzez linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, projektuje skuteczne frazy kluczowe, a także dba o techniczny obszar witryny. Specjalista SEO wykonuje także audyt SEO sklepu lub strony, by mieć pewność, że jest ona optymalna pod kątem optymalizacji i pozycjonowania.
Zarobki specjalisty SEO - sprawdzamy
Ile możemy zarobić na stanowisku specjalisty SEO? Widełki są bardzo szerokie, a nasza finalna wypłata zależy od wielu czynników. Przede wszystkim doświadczenie. Zgodnie z raportem wynagrodzenia.pl, osoby na różnych poziomach doświadczenia osiągają medianę zarobków na poziomie:
- 3,500 zł netto na stanowisku młodszego specjalisty SEO
- 4,850 zł netto na stanowisku specjalisty SEO
- 6,370 zł netto na stanowisku starszego specjalisty SEO.
Do tego należy również rozróżnić lokalizację firmy, jej wielkość, strukturę zatrudnienia, a także zakres obowiązków. W każdej firmie jest on podzielony nieco inaczej. Przykład? Firma A zdecydowała się na zatrudnienie kilku specjalistów SEO, wśród których każdy ma jedno główne zadanie - tworzenie treści, link-building lub analizę konkurencji. W firmie B z kolei jedna osoba odpowiada za wszystkie te obszary. Łatwo więc wydedukować, że jeden specjalista ze znacznie szerszym zakresem obowiązków będzie zarabiał więcej.
Czy warto rozwijać się w branży e-commerce i SEO?
Czy biorąc pod uwagę wynagrodzenia specjalisty SEO, warto rozważyć taką ścieżkę kariery? Oczywiście, że tak. Jeszcze kilka lat temu próżno było szukać ofert pracy związanych z SEO. Dzisiaj jest ich bardzo dużo i wszystko wskazuje na to, że popyt będzie stale wzrastać. Wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że to w internecie jest największy potencjał do osiągania optymalnych przychodów, a nie kto inny, a właśnie specjaliści SEO odpowiadają za to, by nasze kampanie marketingowe były ukierunkowane na właściwego klienta.
Branża e-commerce w coraz większym stopniu polega na doświadczeniu i kompetencjach ekspertów SEO, nie dziwi więc fakt, że popyt na ich specjalistyczną wiedzę rośnie. To zatem doskonały sposób na to, by relatywnie bezpiecznych warunkach nabyć uniwersalne umiejętności i wiedzę, która sprawdzi się w branży e-marketingu, ale także w wielu innych dziedzinach, jak reklama, promocja, PR czy social-media. Wszędzie tam potrzeba osób znających się na rzeczy, dlatego rozwój w stronę SEO będzie doskonałą decyzją zawodową.