Jak skutecznie przeprowadzić onboarding nowych pracowników dzięki szkoleniom?
Wdrażanie nowych pracowników nie zawsze jest proste i w zależności od firmy, a także zakresu obowiązków, jakie będą mieli przejąć, będzie przebiegać inaczej. Przedsięwzięte działania powinny ułatwiać poznanie struktury firmy, współpracowników, zadań. To pomaga się zaaklimatyzować w nowym miejscu pracy, sprzyja lepszej produktywności i atmosferze w firmie. Jedną z metod onboardingu jest przeprowadzanie szkoleń.
Szkolenia kluczowym elementem onboardingu
Onboarding to nie tylko przekazanie nowemu pracownikowi informacji na temat jego przyszłej pracy. Ważne, by poznał wartości i kulturę organizacyjną. Musi również posiadać niezbędne na danym stanowisku pracy umiejętności, które zdobędzie dopiero w firmie. Pracownik ma wiedzieć, jak prawidłowo wykonywać powierzone zadania, jak używać poszczególnych narzędzi i urządzeń. Patrząc z tej perspektywy, szkolenia są kluczowe, aby proces wdrożenia był efektywny, a pracownik szybciej odnalazł się w organizacji.
Rodzaje szkoleń onboardingowych
Obecnie do wyboru jest wiele szkoleń, które warto wziąć pod uwagę także podczas onboardingu nowych pracowników. W zależności od tego, czego dotyczą szkolenia, można je podzielić na kilka rodzajów.
Każdy pracownik przechodzi szkolenia wstępne. Są to ogólne zagadnienia związane z działalnością firmy, regulaminy, przepisy bezpieczeństwa, podstawowe procedury. Dalej są szkolenia stanowiskowe, które dotyczą już bezpośrednio wykonywanych obowiązków. Przykładowo pracownicy magazynu poznają stosowany w firmie program magazynowy, a pracownicy działu handlowego np. system CRM. Oprócz tego stosuje się też szkolenia z kompetencji miękkich czy szkolenia techniczne.
Plan to podstawa
Aby onboarding przebiegał efektywnie, ważny jest przemyślany plan na kolejne tygodnie jego pracy. Będzie to zmniejszać poziom stresu w nowym miejscu i zwiększy komfort, który z kolei pozwoli na większą produktywność. W pierwszych dniach należy skupić się tylko na najważniejszych i ogólnych zagadnieniach związanych z pracą i firmą, by nowy członek personelu nie był przytłoczony nadmiarem informacji. Jest to też czas, by zacząć budować relacje i pomóc wejść w grupę współpracowników.
Od początku trzeba jasno precyzować wymagania w związku z zajmowanym stanowiskiem, rolą w organizacji, a także ścieżką kariery. Ustalenie strategii i celów do realizacji wpływa na motywację, satysfakcję z pracy i zmniejsza ryzyko, że za jakiś czas pracownik będzie szukać innego zatrudnienia. Tutaj także można wykorzystać szkolenia. O ile na etapie wdrożenia pomogą szybciej przejąć obowiązki, o tyle w późniejszym okresie pozwolą podnieść kwalifikacje, co jest niezbędne m.in. do awansu na wyższe stanowisko. Wyznaczając wspólnie z pracownikiem określone cele, uwzględniając w tym zdobywanie umiejętności, będzie wiedział, do czego dążyć, co znajdzie odzwierciedlenie w sumienności i wydajności. Zastanawiając się, jakie szkolenia wziąć pod uwagę, warto prześledzić ofertę firmy szkoleniowej, która od lat wspiera pracodawców i pracowników: https://wartoszkolic.pl/szkolenie/.