Jak sprzedawać kawę i herbatę w Internecie?
Kawa i herbata to produkty, które nie tylko cieszą się ogromnym zainteresowaniem konsumentów, ale też idealnie nadają się do sprzedaży przez Internet. Nie mają bowiem krótkiego terminu przydatności do spożycia, są łatwe w magazynowaniu i transporcie. Chcesz zarobić na sklepie z kawą i herbatą? Zapoznaj się z naszymi praktycznymi wskazówkami na temat takiej działalności!
Gdzie sprzedawać kawę i herbatę w sieci?
Wybór kanałów dotarcia do klientów to jedna z pierwszych decyzji, jakie musisz podjąć, decydując się na sprzedaż kawy i herbaty w Internecie. Do dyspozycji masz 3 podstawowe rozwiązania:
Sklep internetowy z kawą i herbatą
Założenie własnego sklepu internetowego to najprostszy sposób na sprzedaż kawy i herbaty w sieci. Takie rozwiązanie nie tylko gwarantuje Ci pełną niezależność, ale też pozwala uniknąć problematycznych prowizji. We własnym zakresie możesz więc podejmować decyzje dotyczące sposobu prezentacji produktów, języka komunikacji z klientami czy szaty graficznej witryny.
Uruchamiając sklep internetowy z kawą i herbatą, zadbaj o wyczerpujące opisy produktów, ich wysokiej jakości zdjęcia oraz przejrzyste drzewko kategorii. Wszystko to ułatwi klientom poruszanie się po stronie i selekcję interesujących ich towarów. Wydaje Ci się, że stworzenie takiej witryny musi być trudne i czasochłonne? Nic bardziej mylnego! Wystarczy, że sięgniesz po jedną z nowoczesnych platform e-commerce, które pozwalają kilkoma kliknięciami otworzyć własny sklep internetowy. W taki sposób działa na przykład popularny na polskim rynku Sky-Shop.
Sprzedaż kawy i herbaty na Allegro
Wiele osób kupuje kawę i herbatę także za pośrednictwem Allegro. Jest to w końcu największy portal sprzedażowy w Polsce, gdzie konsumenci szukają najróżniejszych dóbr – od elektroniki, przez odzież, aż po produkty spożywcze. Do korzystania z tej platformy zachęcają użytkowników liczne udogodnienia, takie jak darmowe dostawy czy programy lojalnościowe.
Równie atrakcyjną ofertę Allegro kieruje do samych sprzedawców. Udostępnia im między innymi szereg zaawansowanych narzędzi marketingowych, które ułatwiają budowę rozpoznawalności w sieci. Portal może okazać się bardzo skutecznym sposobem na pozyskanie nowych klientów o wysoce sprecyzowanych potrzebach konsumenckich. Warto więc potraktować go jako jeden z podstawowych kanałów sprzedaży kawy i herbaty w sieci.
Handel kawą i herbatą w innych kanałach internetowych
Podobnie jak Allegro działają inne marketplace’y funkcjonujące na polskim rynku. Choć odwiedzane są przez mniejszą liczbę użytkowników, to pozwalają rozszerzyć grono potencjalnych klientów o konsumentów nieobecnych w innych kanałach. Do sprzedaży kawy i herbaty nadają się na przykład:
- EmpikPlace,
- Morele,
- Ceneo.
Jak sprzedawać kawę i herbatę przez Internet?
Kiedy już wybierzesz interesujące Cię kanały sprzedaży, pomyśl o sposobie pozyskiwania towaru, logistyce i strategii marketingowej. Do sukcesu w handlu kawą i herbatą przez Internet, prowadzą następujące kroki:
Pozyskanie asortymentu
W pierwszej kolejności zaopatrz swój sklep internetowy w towar. Pomocne na tym etapie mogą okazać się gotowe integracje z hurtowniami spożywczymi, które dostępne są w dobrym oprogramowaniu e-commerce. Połącz swoją stronę z bazami dostawców i jednym kliknięciem pobierz ich asortymenty do sklepu. Zaoszczędzisz w ten sposób mnóstwo czasu.
Bardzo istotnym aspektem zatowarowania sklepu okaże się magazyn, w którym będziesz składować zakupioną w hurtowniach kawę i herbatę. Z oczywistych względów powinno być to miejsce odpowiednio zabezpieczone przed wilgocią i promieniowaniem słonecznym.
Dopracowanie ofert
Kiedy dane produktowe zostaną już pobrane z hurtowni na stronę Twojego sklepu, nie pozostawiaj ich samym sobie. Pamiętaj, że z tych samych opisów i zdjęć korzystają też wszyscy inni sprzedawcy, którzy mają te towary w swoich asortymentach. Jeśli chcesz wybić się na ich tle, musisz dopracować oferty.
Skup się więc na stworzeniu oryginalnych treści, które dostarczą potencjalnym klientom niezbędnych informacji na temat oferowanych przez Ciebie kaw i herbat. Używaj w tym celu języka korzyści i rozbudzaj zmysły odbiorców. Pamiętaj przy tym o atrakcyjnych zdjęciach, utrzymanych w estetyce dopasowanej do wizerunku Twojej marki.
Profesjonalna obsługa
Po rozpoczęciu sprzedaży zwracaj szczególną uwagę na sposób obsługi klientów. Im lepiej będziesz ich traktować, tym chętniej wrócą do Twojego sklepu lub polecą go znajomym. Kluczowy w tej kwestii okaże się dostęp do różnorodnych form kontaktu (m.in. telefon, e-mail, livechat). Staraj się też szybko i merytorycznie odpowiadać na pytania klientów i zadbaj o takie elementy swojej strony jak:
- regulamin sklepu,
- polityka prywatności,
- sekcja FAQ,
- baza wiedzy,
- możliwość monitorowania statusu zamówienia.
Budowa społeczności
Spotkania przy kawie i herbacie mają potężną moc integrowania ludzi. Nie inaczej powinno być w Twoim sklepie internetowym. Stworzenie lojalnej społeczności wokół marki może zapewnić Ci stabilne przychody, dynamiczną ekspansję, a nawet status love brand w świadomości konsumentów. Staraj się więc z jednej strony budować sobie wizerunek eksperta w zakresie kaw i herbat, a z drugiej cały czas utrzymywać kontakt ze swoimi odbiorcami. Warto w tym celu skorzystać z mediów społecznościowych (wraz z grupami na Facebooku) i z firmowego bloga.
Działania marketingowe
Marketing Twojego sklepu z kawą i herbatą nie powinien ograniczać się wyłącznie do prowadzenia bloga i profilów w mediach społecznościowych. Równie ważne (a może i ważniejsze) okażą się działania z zakresu:
- SEO – służące pozycjonowaniu Twojej strony w wyszukiwarce,
- PPC – przyjmujące formę płatnych kampanii reklamowych w takich systemach jak Google Ads i Facebook Ads,
- e-mail marketing – polegające na regularnej wysyłce mailingów i newsletterów do klientów.
Dobór poszczególnych kanałów marketingowych, jak i konkretnych działań w tym zakresie powinien zależeć od tego, jaką strategię przyjmiesz dla swojego sklepu z kawą i herbatą.
O czym trzeba pamiętać, sprzedając kawę i herbatę w sieci?
Pamiętaj, że decydując się na sprzedaż kawy i herbaty w sieci, musisz spełniać określone wymagania prawne. Najważniejsze okażą się:
- Rejestracja działalności gospodarczej – wystarczy wypełnić przez Internet wniosek CEIDG-1, aby legalnie prowadzić działalność zarobkową, przynoszącą miesięcznie więcej niż 50% minimalnego wynagrodzenia krajowego.
- Wpis do Sanepidu – kawa i herbata to produkty spożywcze, objęte przepisami dotyczącymi sprzedaży żywności. Bez względu na to, czy założysz firmę, czy będziesz prowadzić handel w ramach działalności nierejestrowanej, potrzebujesz więc wpisu do Sanepidu.
- PKD dla sklepu z kawą i herbatą – decydując się na rejestrację firmy, we wniosku CEIDG-1 wybierz kod 47.91.Z. Do sprecyzowania obszaru działalności możesz wykorzystać też numery 47.11.Z, 47.29.Z i 46.37.Z.
Korzystając z naszych praktycznych wskazówek, z łatwością otworzysz własny sklep internetowy z kawą i herbatą i zaczniesz handlować tymi produktami w sieci. Sięgnij więc po dobre oprogramowanie e-commerce i już dziś zacznij budować przewagę konkurencyjną na rynku!