Jakie są najczęstsze błędy popełniane w marketingu i jak ich uniknąć?
Kreowanie marki jest jak układanie domina. Jeden błąd pociąga za sobą następne. Szybko okazuje się, że spirali niedopatrzeń i niedociągnięć nie da się już tak łatwo zatrzymać. Sprawdź, jak uniknąć kryzysu wizerunkowego i zbudować silną markę, która nie rozsypie się jak domino przy niewielkim potknięciu.
6 najczęściej popełnianych błędów marketingowych
Brak zdefiniowania grupy docelowej
Reklama kierowana do wszystkich nie dotrze do nikogo. W marketingu więcej nie zawsze znaczy lepiej. Brak zrozumienia potrzeb, zachowań i preferencji zakupowych grupy docelowej to jedna z najczęstszych przyczyn przepalania budżetów.
- Jak uniknąć tego błędu?
Dowiedz się, kim są Twoi klienci – skąd pochodzą, czym się zajmują, gdzie mieszkają, jakie wyznają wartości i jak spędzają czas. Jakie są ich potrzeby i ograniczenia. O czym marzą i czego się boją. Jak zdobyć te informacje? Skorzystaj z narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics czy Facebook Analytics. Zdefiniuj grupy docelowe i stwórz dla nich buyer persony (inaczej klientów modelowych).
Brak strategii marketingowej
Strategia marketingowa jest mapą Twojego biznesu. Bez tego dokumentu trudno będzie Ci wybrać właściwą drogę i konsekwentnie nią podążać. Firmy, które nie mają opracowanej strategii marketingowej, częściej popełniają błędy komunikacyjne i mają problem z budowaniem długotrwałych relacji z klientami.
- Jak uniknąć tego błędu?
Stwórz strategię marki, pamiętając o takich elementach jak: wyróżniki marki, grupy docelowe, persony komunikacyjne, archetypy marki i styl komunikacji. Uwzględnij działania konkurencji i ograniczenia wynikające z aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej. Strategia marki powinna Ci towarzyszyć przy realizacji każdego zadania. Dzięki temu będziesz wiedzieć, do czego dążysz i co musisz zrobić, żeby dane cele osiągnąć. Nie będziesz prowadzić działań, których efektów nie jesteś w stanie przewidzieć.
Doradztwo marketingowe znajdziesz na: https://premium-consulting.pl/doradztwo-marketingowe/
Brak spójności komunikacyjnej
Tone of voice to sposób, w jaki marka komunikuje się ze swoimi odbiorcami. Marki, które nie dbają o spójność komunikacyjną we wszystkich kanałach, są postrzegane jako mniej godne zaufania. Użytkownikom trudniej jest się z nimi identyfikować.
- Jak uniknąć tego błędu?
Opracuj język komunikacji, bazując na wiedzy o grupie docelowej. Dzięki temu Twoja marka będzie postrzegana przez klientów jako ta, która „mówi ich głosem”. Spraw, żeby tone of voice stał się elementem, który odróżni markę od konkurencji. Dzięki temu będzie bardziej rozpoznawalna.
Brak analizy kampanii marketingowych
Prowadzenie działań spójnych ze strategią to nie wszystko. Jeśli nie będziesz mierzyć efektów swoich kampanii, Twoja marka będzie stać w miejscu. Po skrupulatnej analizie wyników może się okazać, że niektóre elementy można było lepiej zaplanować i przygotować.
- Jak uniknąć tego błędu?
Monitoruj efekty wszystkich prowadzonych działań. Tylko wtedy będziesz mieć pewność, że przynoszą spodziewane rezultaty. Nie bój się przyznać do błędu i aktualizować strategii.
Niesłuchanie opinii klientów
Silne marki skupiają wokół siebie zaangażowaną społeczność. Ignorowanie ocen i opinii klientów to jeden z podstawowych błędów popełnianych przez wielu przedsiębiorców, którzy jak ognia unikają krytyki. Ignorując opinie użytkowników, ryzykujesz jednak nie tylko utratę zaufania do marki, ale także coś więcej: zamykasz się na rozwój.
- Jak uniknąć tego błędu?
Słuchaj swoich klientów. Zachęcaj użytkowników do dzielenia się swoim doświadczeniem związanym z użytkowaniem produktu. Nie bój się konfrontacji. Customer feedback jest szczególnie cenny! Dzięki uwagom od klientów możesz:
- zidentyfikować i naprawić błędy związane z wadliwym funkcjonowaniem produktu,
- wprowadzić nowe funkcjonalności.
Jak uniknąć błędów marketingowych?
Większość błędów marketingowych wynika z braku strategii. Dlatego przed rozpoczęciem działań reklamowych warto stworzyć plan działania, uwzględniający zarówno możliwości rozwoju marki, jak i jej ograniczenia. Coraz więcej firm, świadomych tego, jak ważne jest stworzenie silnej marki, współpracuje z agencjami, oferującymi konsultacje marketingowe. To szansa, żeby uniknąć podstawowych błędów przy tworzeniu stylu komunikacyjnego czy ekspansji na nowe rynki. Doradztwo marketingowe to kompleksowe działania dopasowane do indywidualnych potrzeb i celów klienta, obejmujące takie usługi jak analiza i strategia, branding i komunikacja, a także badania rynku.
Konstulacje marektingowe znajdziesz na: https://premium-consulting.pl/konsultacje-marketingowe/