Account Manager – na czym polega jego praca?

Account Manager to osoba, która odpowiada za utrzymywanie relacji z klientami firmy. Do jego obowiązków należy m.in. pozyskiwanie kontrahentów, pomaganie interesariuszom na różnych etapach współpracy czy tworzenie klienckich baz danych. Gdzie Account Manager znajdzie zatrudnienie i ile zarobi na swojej pracy?
Kim jest Account Manager?
Account Manager to pracownik, który ma duże znaczenie zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i jego klientów. Wszystko dlatego, że praca jako Account Manager polega na nawiązywaniu oraz utrzymywaniu relacji z interesantami.
Warto wiedzieć, że stanowisko Account Managera wywodzi się z agencji marketingowych. Jednak obecnie osoby pracujące w tym zawodzie bez problemu znajdują zatrudnienie również w innych segmentach rynku. Tak naprawdę to większość przedsiębiorstw, w których niezbędny jest kontakt na linii firma-kontrahent, potrzebuje osoby umiejącej zadbać o dobre relacje biznesowe oraz międzyludzkie.
Jakie są podstawowe zadania Account Managera?
Account Manager pełni funkcję łącznika pomiędzy firmą a kontrahentem. W pewnym sensie jest on również opiekunem klienta, który może się do niego zwrócić z wszelkimi problemami natury biznesowej. Dlatego też Account Manager musi zapewniać kontrahentom stały kontakt telefoniczny, mailowy czy bezpośredni.
Wśród obowiązków Account Managera leży również pielęgnowanie relacji z klientami. Osoby na tym stanowisku powinny robić to przede wszystkim za sprawą dobrej obsługi sprzedażowej i posprzedażowej. Zaangażowanie w te procesy sprawia, że kontrahenci czują się zaopiekowani, przez co chętniej powracają do usług danej firmy.
Aby utrzymać klientów Account Manager, powinien zadbać też o akcje promocyjne. Poza tym w jego kwestii leży również szukanie sposobów na poszerzenie współpracy oraz zagospodarowanie różnych obszarów działalności kontrahentów.
Ważnym zadaniem każdego Account Managera jest także zdobywanie nowych klientów. Osoba na tym stanowisku odpowiada za przedstawienie oferty i prezentację warunków potencjalnej współpracy. W jej kwestii leży więc wzbudzenie zainteresowania kontrahenta oraz zachęcenie go do skorzystania z usług przedsiębiorstwa, dla którego pracuje.
Dodatkowo wśród obowiązków Account Managera znajduje się również tworzenie baz danych na temat poszczególnych klientów, realizacja celów sprzedażowych, a także zbieranie feedbacku od klientów i zespołu, którym zarządza.
Zarobki na stanowisku Account Managera
Osoba pracująca na stanowisku Account Managera jest dość ważna dla sprawnego i wydajnego funkcjonowania całej firmy. W końcu to ona odpowiada za relacje z klientami, którzy bezpośrednio finansują przedsiębiorstwo i zatrudnionych w nim ludzi. Z tego względu Account Managerzy mogą liczyć na całkiem dobre zarobki.
Wynagrodzenia pracowników na tej pozycji zależą od kilku czynników. Dużą rolę odgrywa poziom zaawansowania i doświadczenia Account Managera. W pracowniczej hierarchii najmniej zarabiają osoby na stanowiskach juniorskich. Stawki dla początkujących w tej dziedzinie wahają się pomiędzy 5 500 a 6 400 zł brutto.
Osoby, które pracują jako Account Manager nieco dłużej, mogą awansować na stanowisko typu mid – średniozaawansowanego specjalisty. Wyższa pozycja wiąże się z lepszymi zarobkami. Mid Account Manager może liczyć na wynagrodzenie sięgające od około 8 000 do nawet 12 500 zł.
Ostatnim poziomem w hierarchii pracowniczej jest stanowisko seniorskie. Account Manager na takiej pozycji zarabia najwięcej, ponieważ ma bogate doświadczenie, a często również szerszy zakres obowiązków. Wśród ofert pracodawców można znaleźć propozycje dla Senior Account Managerów, w których widełki płacowe zaczynają się w okolicach 7 700 zł i kończą na kwocie około 14 000 zł.
Mówiąc o zarobkach, warto od razu podkreślić, że jest jeszcze jeden czynnik wpływający na ich wysokość. Poziom wynagrodzenia zależy również od rodzaju umowy, na którą zdecyduje się firma oraz zatrudniany Account Manager. W przypadku umowy o pracę zarobki są zazwyczaj nieco niższe niż przy kontraktach typu B2B.
