Jak nauczyć się kontrolować złość nie tylko w pracy
Nikt z nas nie jest bardziej zły niż inni, ale każdy ma sporadyczne sytuacje, w których po prostu się dymi. Czy to wiecznie spóźniający się kolega, wadliwie działający program na komputerze, czy też nieposprzątane stanowisko pracy z poprzedniej zmiany.
Wszyscy wiemy, czym jest złość i wszyscy ją czuliśmy: czy to jako przelotną irytację, czy też jako pełny zakres. Gniew jest całkowicie normalną i zdrową emocją. Ale kiedy wymyka się spod kontroli i staje się destrukcyjny, może prowadzić do problemów w pracy, w naszych osobistych relacjach i w ogólnej jakości naszego życia. Dlatego nauka samoregulacji jest najważniejsza dla spełnienia i zdrowego życia w pracy.
Nauka kontroli, gniewu może ograniczyć szkody emocjonalne
Więc jak utrzymać gniew na dystans?
1.Relaksacja - Proste narzędzia relaksacyjne, takie jak głębokie oddychanie i zrelaksowana wyobraźnia, mogą pomóc w uspokojeniu gniewnych uczuć.
2.Restrukturyzacja poznawcza - Mówiąc najprościej, oznacza to zmianę sposobu myślenia. Kiedy jesteś zdenerwowany, Twoje myślenie może być bardzo przesadzone i zbyt dramatyczne; spróbuj zastąpić te myśli bardziej racjonalnymi.
3.Rozwiązywanie problemów - Istnieje kulturowe przekonanie, że każdy problem ma rozwiązanie, a to przyczynia się do naszej frustracji, gdy okazuje się, że nie zawsze tak jest. Najlepszym podejściem w takiej sytuacji jest więc nie skupianie się na znalezieniu rozwiązania, ale raczej na tym, jak sobie radzisz i jak konfrontujesz się z problemem.
4.Lepsza komunikacja - Zwolnij i przemyśl swoją odpowiedź. Zastanów się dokładnie nad tym, co chcesz powiedzieć.Zachowanie spokoju może zapobiec przekształceniu się sytuacji w rozmowę, której nie da się cofnąć.
5.Zmień otoczenie - Upewnij się, że masz zaplanowany czas osobisty na porę dnia, o której wiesz, że jest szczególnie stresująca.
Jeśli osoby z naszego otoczenia widzą, że jesteśmy w stanie zachować spokój pod presją i przyjąć informację zwrotną bez wpadania w złość, są bardziej skłonne nam zaufać, co z kolei czyni nas bardziej przystępnymi, a w konsekwencji wzmacnia nasze relacje.
Wykonanie tego zadania jest bardzo ważne.