Co zrobić, gdy podejrzewasz, że pracownik ma problem z alkoholem

Niestety jest wiele osób, które zmagają się z alkoholem. Alkohol wpływa na życie prywatne i zawodowe. Dla kierownika jest to trudna sytuacja, gdy zaczyna podejrzewać, że któryś z pracowników idzie do pracy pod wpływem alkoholu. Czy jest to już uzależnienie? Czy powinien ukarać go dyscyplinarnie, czy zaproponować mu pomoc?
Jak stwierdzić, czy pracownik ma problem z alkoholem?
Jeśli kierownik ma bezpośredni kontakt z pracownikiem, z pewnością nie przeoczy znaków ostrzegawczych. Prędzej czy później alkohol będzie miał negatywny wpływ na jego wyniki pracy i wygląd fizyczny.
- Spóźnienia i coraz częstsze absencje.
- Nierzetelność, zapominanie zadań i niedotrzymywanie terminów
- Niemożność koncentracji.
- Niestabilne zachowanie, takie jak nadmierny śmiech i głośne mówienie.
- Niepotrzebne podejmowanie ryzyka, podejmowanie decyzji bez względu na fakty.
- Zapach alkoholu.
- Spóźnienia lub nieobecności na spotkaniach biznesowych.
- Zaniedbywanie swojego wyglądu.
- Przekrwione oczy i niemożność skupienia się.
- Nadmierne używanie gumy do żucia, sprayów do oddechu i płynów do płukania ust.
- Zasypianie w pracy.
- Unikanie spotkań z przełożonymi, zwłaszcza po lunchu.
- Zauważalne drżenie.
Jeśli kierownik zaczyna mieć podejrzenia, dobrze jest porozmawiać z bliskimi współpracownikami i zapytać o rozwiązania.
Jak rozmawiać z pracownikiem, który ma problem?
Gdy kierownik jest pewny siebie, umów się z pracownikiem na spotkanie. Zaleca się, aby w spotkaniu uczestniczyła osoba trzecia, np. przedstawiciel HR.
- Don
