Optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych – na czym polega?

Czasy, kiedy wystarczyło stworzyć stronę internetową, aby przenieść biznes do świata online i cieszyć się zainteresowaniem użytkowników bezpowrotnie minęły. W dobie wysokiej konkurencyjności w wielu branżach, żeby wyróżnić się jako marka, należy działać wielotorowo i skupić się na kilku istotnych kwestiach. Poza tematami związanymi bezpośrednio z oferowanym produktem lub usługą (np. jakością materiałów użytych do produkcji, poziomem obsługi klienta, kwestiami związanymi ze sprzedażą), duży wpływ na osiągnięcie sukcesu będą miały działania dotyczące marketingu internetowego. Wszystkie aspekty dotyczące tej dziedziny czy ewentualne wątpliwości związane z reklamą w sieci najlepiej wyjaśni profesjonalna agencja SEO. Czym zajmuje się taka agencja i jakie znaczenie będzie miało dobrze przeprowadzone SEO? Jakich efektów współpracy można się spodziewać? Czy warto w ogóle podjąć taką współpracę?
Audyt SEO - pierwszy etap prac nad witryną
Współpraca z agencją SEO rozpoczyna się od określenia oczekiwań klienta i możliwości ich realizacji przez agencję. W celu dokładnego zorientowania się, na jaką pomoc i w jakim obszarze może zagwarantować agencja, przeprowadzany jest profesjonalny audyt SEO. Jest to wielopłaszczyznowa, dokładna analiza witryny, na podstawie której specjalista jest w stanie ocenić, jakie są realne szanse pozytywnego wpływu działań SEO na stronę www. Audyt zahacza o kwestie związane z historią domeny, sprawdza, czy nie były nałożone na nią kary, jak była prowadzona strategia linkowania, czy pod danym adresem URL nie stosowano tzw. black hat SEO (tzn. złych praktyk SEO) oraz czy strona i wszystkie jej składowe są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Optymalizacja strony internetowej - drugi etap prac nad witryną
Działania obejmujące optymalizację techniczną (ang. SEO, Search Engine Optimization) mają za zadanie poprawę widoczności strony w wyszukiwarce internetowej, najczęściej wyszukiwarce Google. Ogólnym celem jest ułatwienie korzystania ze strony użytkownikom oraz komfortowe indeksowanie zawartości strony przez roboty sieciowe. Techniczne SEO obejmuje wiele działań, które wykonywane są w obrębie witryny, stąd nazywa się je działaniami on-site. Należą do nich, m.in. stworzenie i bieżąca aktualizacja mapy strony, czyli listy adresów URL przeznaczonych do analizy przez boty, utworzenie pliku robots.txt, wdrożenie danych strukturalnych i certyfikatu SSL. Są to procesy skierowane w głównej mierze do robotów wyszukiwarek (np. Googlebota), natomiast swego rodzaju ukłonem w stronę osób odwiedzających daną witrynę jest optymalizacja czasu wczytywania się strony i grafik, a także dostosowanie widoku strony do korzystania z niej za pomocą urządzeń mobilnych.
Pozycjonowanie strony internetowej – trzeci etap prac nad witryną
Kiedy witryna posiada już solidne podstawy, jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek internetowych i widoczna dla robotów sieciowych, rozpocząć się może pozycjonowanie strony przeprowadzane przez specjalistów. Ich obszarem działań jest w głównej mierze struktura linków. Typowe linkowanie SEO dzieli się na linkowanie wewnętrzne oraz linkowanie zewnętrzne. Różnica pomiędzy tymi dwoma sposobami linkbuildingu dotyczy umiejscowienia odnośników. W przypadku linkowania wewnętrznego odsyłacze do konkretnych adresów URL (tzw. internal links) zlokalizowane są w obrębie pozycjonowanej witryny i przenoszą użytkownika do danej podstrony. Z kolei linkowanie zewnętrzne opiera się na umieszczaniu linków (tzw. external links) w miejscach w sieci powiązanych tematycznie z pozycjonowaną stroną. Najpopularniejszymi sposobami linkowania zewnętrznego jest pozostawianie odnośników w katalogach firm, mediach społecznościowych, forach tematycznych czy na blogach w postaci artykułów gościnnych lub postów sponsorowanych.
Content marketing – nieodłączny element strategii SEO
Faktem jest, że ani SEO, ani content marketing, nie są w stanie samodzielnie przynieść takich korzyści dla strony internetowej, jakich dostarczą w tandemie. Jakościowe treści wpływają pozytywnie na poprawę widoczności witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, są pożądane przez odwiedzających, generują większy ruch na stronie, tym samym zwiększając ilość potencjalnych klientów. Aby content uznać za wartościowy, powinien wyróżniać się kilkoma cechami. Najważniejsza jest dbałość o to, aby treści były unikalne, czyli nie pojawiały się w żadnym innym miejscu w Internecie. Duplikacja treści obniża wartość strony, wpływa negatywnie na wyniki pozycjonowania. Zawartość strony powinna być przedstawiona w jasny i przejrzysty sposób, językiem zrozumiałym dla odbiorcy. Treść ma pełnić funkcję edukacyjną i być użyteczna dla odwiedzających stronę. Istotne jest, aby content został zoptymalizowany pod kątem słów i fraz kluczowych, które mają duże znaczenie w pozyskiwaniu nowych klientów.
