Proces PPAP – czym jest, do czego służy i z czego się składa?

Proces PPAP stanowi ważny etap w produkcji oraz zatwierdzaniu dostarczanego przez wykonawcę wyrobu. Jego celem jest jednak nie tylko identyfikacja, czy wszystkie wymagania klienta zostały w pełni zrozumiane przez dostawcę. Sprawdź zatem, czym jest, z czego się składa i do czego służy proces PPAP.
Co to jest PPAP?
PPAP (z ang. Production Part Approval Process) to proces polegający na zatwierdzaniu części do seryjnej produkcji, stosowany w branży motoryzacyjnej. Jego źródłem jest amerykański system jakości QS-9000. Zgodnie z założeniami procesu najważniejsze elementy produktu muszą być zgodne z wymaganiami klienta.
Celem PPAP jest zweryfikowanie, czy wszystkie wymogi klienta zostały zrozumiane, a przez to zostaną zrealizowane przez dostawcę. Ponadto służy on określeniu odpowiedzialności i działań gwarantujących właściwe stosowanie procesu zatwierdzania części w produkcji bieżącej, jak również fazie uruchomieniowej. Ma także na celu zweryfikowanie, czy proces produkcyjny posiada odpowiedni potencjał do produkcji konkretnego wyrobu, który spełni określone wymagania i wytyczne.

Wymagania i elementy PPAP
PPAP przeprowadza się w oparciu o 18 określonych dokumentów, z których najważniejszym jest PSW (Gwarancja Przedłożonej Części). Dostawca, który wystawia dokument PSW, potwierdza, że akceptuje wszystkie wymogi klienta, a także daje gwarancje spełnienia wymagań przez wykonany produkt. To końcowy dokument, finalizujący proces PPAP. Do innych ważnych dokumentów należą m.in. plan kontroli, zapis projektu, próbka wzorcowa wyrobu, wyniki pomiarowe, FMEA procesu i projektu oraz zapisy zgodności ze specyficznymi wymaganiami klienta.
Proces PPAP można oprzeć na jednym z pięciu poziomów dowodów. Wybór konkretnego z nich zależy od klienta. Poziom pierwszy obejmuje zaprezentowanie klientowi jedynie gwarancji PSW i w razie konieczności także raportu dotyczącego zgodności wyglądu produktu ze wzorem. Na poziomie drugim do dokumentu dostawca dołącza próbki produktu oraz wybraną dokumentację dotyczącą przedstawionych wymagań. Kolejny poziom obejmuje dostarczenie klientowi PSW, próbek, a także pełnego zestawu dokumentów potwierdzających spełnienie wymogów postawionych przez klienta. Na czwartym poziomie dostawca przekazuje klientowi gwarancję PSW, natomiast pozostałe elementy są dostarczane i kompletowane zgodnie z potrzebami klienta. Ostatni, czyli piąty poziom obejmuje próbki produktu, PSW, a także kompletne dane potwierdzone przez oddział produkcyjny.
W zależności od indywidualnej umowy i oczekiwań odbiorcy dostawca dostarcza zatem klientowi niezbędną dokumentację. Najczęściej stosowanym wzorem postępowania jest poziom trzeci.
PSW – finalizacja procesu PPAP
Krótko omówiona już wcześniej Gwarancja Przedłożonej Części stanowi najistotniejszy dokument wykorzystywany w procesie PPAP. Mimo że zazwyczaj jest ona niedługa (najczęściej mieści się na jednej stronie A4), to waga dokumentu jest nie do przecenienia. Podpisanie PSW zamyka bowiem procedury związanie z procesem PPAP i daje klientowi gwarancję ze strony dostawcy, że dany wyrób spełnia określone wymagania.
Partnerem materiału jest TQMsoft.
