Jak dbać o równowagę między życiem prywatnym a zawodowym? 6 podstawowych zasad

Work-life balance to coś, do czego stara się dążyć większość z nas. Oto kilka zasad, dzięki którym osiągnięcie równowagi między chęcią robienia kariery a życiem prywatnym będzie znacznie prostsze. Sprawdź, jak pogodzić pracę i spędzanie czasu z rodziną oraz przyjaciółmi, spełniając się na obu tych polach.
Ustal priorytety i stwórz elastyczny grafik
Pierwszym krokiem na drodze do osiągnięcia harmonii w życiu jest ustalenie swoich priorytetów. Zastanów się, jaki jest Twój główny życiowy cel na dany moment, dzięki temu zdobycie balansu będzie o wiele łatwiejsze niż dotychczas. Dzięki jasno wyznaczonym priorytetom będziesz bardziej produktywny, ponadto nie będziesz skupiał się na błahostkach. Bardzo pomocne może być codzienne prowadzenie kalendarza, który uporządkuje Twoje zadania.
Opracuj harmonogram swoich zajęć, uwzględniając w nim zarówno obowiązki zawodowe, jak i domowe. Staraj się być elastyczny i nie organizuj swojego życia co do minuty, gdyż codzienność bywa nieprzewidywalna i warto mieć wolne „okienka” w grafiku na wypadek niespodziewanych wydarzeń.
Bądź asertywny i znaj swoją wartość
Umiejętność wyznaczania granic i mówienia ,,nie’’, gdy szef obarcza Cię kolejny raz dodatkowymi zadaniami, odmieni Twoje życie na lepsze. Nie bój się stawać w obronie swojego czasu, gdy masz poczucie, że ktoś wymaga od Ciebie zbyt wiele. W przeciwnym razie będziesz przepracowany i sfrustrowany. Komunikuj przełożonym, że jesteś przeciążony pracą i pokazuj, że chcesz, aby Twój czas odpoczynku był respektowany.
Deleguj zadania innym
Wiele osób, które mają wrażenie chaosu w życiu i są przepracowane (na czym cierpi również rodzina), ma problem z delegowanie zadań. Odpuść myślenie, że tylko Ty jesteś w stanie dobrze wypełnić pewne obowiązki i naucz się zlecać pewne prace innym. Jasno określ warunki i czas ich wykonania. Ucząc się dzielenia odpowiedzialnością ze współpracownikami, zyskasz czas wolny, który będziesz mógł poświęcić na ważniejsze sprawy. Warto przenieść tę zasadę również do sfery prywatnej i nie wyręczać dzieci we wszystkich obowiązkach domowych. W ten sposób możesz wygospodarować 1-2 godziny w tygodniu na rozwijanie swoich pasji lub spędzenie czasu z partnerem.
Złap dystans i odpuść perfekcjonizm
Jeśli chcesz mieć czas zarówno dla rodziny, jak i na pracę, odpuść perfekcjonizm. Nie oznacza to oczywiście, że masz się nie starać, ale nie pozwól, by zbyt wygórowane ambicje dezorganizowały Ci życie. Zaakceptuj, że nie wszystko musi być idealne. Pogódź się z tym, że czasem możesz odnieść porażki i nie ma w tym nic złego (w żaden sposób nie umniejsza to Twojej wartości).
Znajdź czas na pasje
Pamiętaj, że praca to nie wszystko. Poza rozwojem zawodowym, uczestnictwem w branżowych szkoleniach i doskonaleniem swoich umiejętności, znajdź czas na hobby. Nic tak nie oczyszcza umysłu i nie relaksuje, jak poświęcenie czasu na ciekawe pasje. Przykładowo, jeśli w kręgu Twoich zainteresowań są dobre seriale i filmy, w pakiecie TV + internet od UPC będziesz mieć dostęp do wielu fantastycznych pozycji. Wiele osób odczuwa dużą satysfakcję i przyjemność z:
- czytania ulubionych książek,
- podróżowania,
- słuchania muzyki,
- grania w gry planszowe,
- wizyt w teatrze,
- wizyt w muzeum,
- uprawiania sportu.
Zadbaj o odpoczynek i uprawiaj sport
Nadmiar pracy wcale nie przekłada się na efektywność. Zamiast kolejny raz brać nadgodziny, znajdź czas na aktywny odpoczynek. Regularne uprawianie sportu dobrze wpływa na efektywność w pracy, co zostało już wiele razy udowodnione. Dbając o odpoczynek, poprawisz jakość swojego snu i zniwelujesz skutki stresu. Poza tym, sport to doskonała okazja do spędzenia czasu wspólnie z rodziną i wzmocnienie więzi z bliskimi. Spacery, wycieczki rowerowe czy wyjścia na basen to tylko kilka przykładowych aktywności, które możesz wykonywać zarówno samemu, jak i z rodziną lub przyjaciółmi.
