Dlaczego warto dbać o Candidate Experience?
Candidate experience to po prostu suma doświadczeń osoby starającej się o pracę, które związane są z kontaktem z potencjalnym pracodawcą. Pojawiają się one głównie w procesach rekrutacji do danej firmy, ale nie tylko. Doświadczenia kandydatów powstawać mogą na etapie bycia użytkownikiem bądź konsumentem danej marki lub pod wpływem opinii zasłyszanych od pracowników/ byłych pracowników. Obraz pracodawcy często tworzony jest przed procesem rekrutacji, podczas którego może zostać podtrzymany lub zmieniony. Nierzadko sposób kontaktu z kandydatem (niejasność komunikacji, długie oczekiwanie, brak informacji zwrotnej) wpływa na negatywne doświadczenia związane z pracodawcą. Tu pojawia się zalążek odpowiedzi na pytanie, dlaczego warto dbać o Candidate Experience. Kandydat, który ma negatywne doświadczenie może się zniechęcić do pracodawcy, przekazać to zniechęcenie swoim znajomym, a w dłuższej perspektywie to pracodawca straci potencjalnych pracowników.
Perspektywa pracodawcy
Pracodawcy zbyt często nie przywiązują wagi do tego, jakie doświadczenia mają z nimi kandydaci (choć powoli się to zmienia!). Z reguły głównymi celami są potrzeby klientów, zyski sprzedażowe i rozwój firmy. Być może gdzieś za tym idą potrzeby pracowników i ich zadowolenie z pracy. Procesy rekrutacyjne bardzo często prowadzone są bez uwzględnienia najważniejszych osób – kandydatów, czyli potencjalnych pracowników. Tworzone są pod pracodawcę i działy HR, bez świadomości, że to kandydat jest kluczem w tej sytuacji.
Firmy nie myślą o tym, że pozytywne Candidate Experience to nie tylko dbałość o dobrą relację, ale również wpływ na wizerunek firmy i potencjalnych pracowników.
Jednak do przeszłości odchodzi myślenie, że to pracownicy powinni zabiegać o pracodawcę, który może do woli wybrzydzać i przebierać w kandydatach. I wcale nie chodzi tu tylko o wysoko wykwalifikowanych pracowników, ale również, a czasem przede wszystkim – rzemieślników i osoby pracujące fizycznie. Pracodawcy nie mogą pozwolić już sobie na bycie daleko od kandydata i pracownika. Coraz silniej odczuwany jest trend wzajemnego szacunku, akcentowania tego, na czym obie strony mogą skorzystać i pytaniach, co dobrego pracodawca zapewnić może pracownikowi.
Jaki jest wymarzony wizerunek pracodawcy? Wymagający, ale przejrzysty. Autentyczny oraz szanujący pracownika – do tego dąży wiele nowoczesnych firm.
Perspektywa pracownika
Maja Gojtowska (specjalista od Employer Brandingu) zwraca uwagę, że ludzie bardzo przywiązują wagę do doświadczeń osobistych i prywatnych, zapominając że te zawodowe są równie ważne. Przecież w pracy spędzamy większość dnia!
Stopa bezrobocia jest znacznie niższa niż w przeszłości (w trakcie pandemii tylko nieznacznie wzrosła), wobec czego świadomość pozycji kandydatów wzrosła. Pracownicy nie oczekują już tylko terminowych przelewów za pracę, ale zwracają również uwagę na benefity pracownicze, dodatki oraz przede wszystkim to, jak pracodawcy traktują swoich pracowników. Wiedza ta pochodzi z przekazywanych opinii, które powstają właśnie na etapie rekrutacji oraz z informacji od pracowników. Te ostatnie to bardzo silne i wpływowe źródło, niedoceniane przez pracodawców. Pracownicy komunikują się między sobą, rozmawiają z rodzinami, znajomymi, publikują treści w social mediach. Takie informacje idą jak burza i docierają do potencjalnych kandydatów. Niejednokrotnie osoby, które mogłyby być zainteresowane pracą, rezygnują z procesu rekrutacyjnego, właśnie z powodu zasłyszanych opinii.
Zmieniła się również rola kandydata. Z petenta i tego, kto prosi o pracę, do osoby, które nie poszukuje pracy aktywnie, tylko czeka, aż pojawią się ciekawe oferty, kierowane personalnie (np. za pośrednictwem LinkedIn) i proponujące znacznie więcej niż tylko atrakcyjne warunki finansowe.
Candidate Experience a proces rekrutacji
Jak pisaliśmy powyżej, Candidate Experience powstaje nie tylko w procesie rekrutacji, ale też na długo przed. Jednak właśnie w momencie rekrutacji jest ten ważny moment, w którym doświadczenie kandydata może ulec zmianie lub się potwierdzić. W procesie rekrutacyjnym wiele się weryfikuje, o czym wielu pracodawców nie ma najmniejszego pojęcia. Co mianowicie? Na co zwracają uwagę potencjalni kandydaci? Przede wszystkim na atmosferę podczas rozmowy rekrutacyjnej, na którą składa się:
- sposób kontaktu z kandydatem
- informacja zwrotna
- sposób prezentacji pracodawcy – krótki, jasny, spójny, wyczerpujący
- personalizacja
HRappka jako kombajn HR, który zawiera wszystkie procesy HR w jednym miejscu
Inwestycja w system, który zawiera moduł ATS to gwarancja uporządkowania i ułożenia procesów rekrutacyjnych w danej firmie. HRappka to przejrzystość dokumentacji i możliwość skrócenia procesu tworzenia aplikacji do minimum. System pozwala na szybkie tworzenie rekrutacji, multiposting, a także zarządzanie bazą kandydatów.
HRappka to również miejsce, dzięki któremu budowane są pozytywne doświadczenia kandydata. Pozwala na stworzenie niezwykle ważnej zakładki kariera, a także na wysyłanie automatycznych, ale spersonalizowanych odpowiedzi na aplikację (autoresponder). Po zakończonej rekrutacji można również wysłać ankietę do kandydatów, dzięki której każda firma ma szansę poznać mocne i słabe strony swoich procesów rekrutacyjnych i wykorzystać tę wiedzę w kolejnych rekrutacjach.