Jak wybrać dobre krzesła ergonomiczne do biura i sali konferencyjnej?

Krzesła ergonomiczne powinny być podstawowym wyposażeniem w każdym biurze. To meble zaprojektowane z myślą o zapewnieniu siedzącym odpowiedniej (zdrowej) postawy i wygody. Gwarantują komfort podczas długiego siedzenia, co ma duże znaczenie dla nastroju i wydajności pracowników. Sprawdźmy więc, jak wybrać dobre krzesła ergonomiczne do biura i sali konferencyjnej.
Krzesła ergonomiczne, czyli jakie?
Krzesła ergonomiczne to takie, które pomagają utrzymać zdrową postawę w czasie siedzenia. Podstawą są w nich odpowiednio wyprofilowane oparcia dostosowane do naturalnych krzywizn kręgosłupa, dzięki czemu podpierają go na całej długości.
Właściwie wyprofilowane krzesła ergonomiczne odciążają więc mięśnie. Siedzenie na nich nie wymaga wysiłku i napięcia mięśni, a to zapewnia wygodę i zdrowie. Długotrwałe utrzymywanie napięcia mięśniowego prowadzi bowiem do poczucia sztywności i bólu, a w dłuższej perspektywie nawet do stanów zapalnych czy zwyrodnień.
Krzesła ergonomiczne to oczywiście nie tylko profilowane oparcia. Istotne jest również miękkie siedzisko umieszczone na właściwej wysokości, podłokietniki oraz zagłówek.
Wysokość siedziska w krzesłach ergonomicznych powinna być taka, aby osoba siedząca mogła położyć na ziemi całe stopy, a nogi w kolanach były zgięte pod kątem 90 stopni. Doskonale sprawdzają się więc krzesła z regulacją wysokości siedziska, co jest już standardem w przypadku biurowych foteli na kółkach. Takie meble można dostosować do osób o różnym wzroście.
Warto zaznaczyć, że znaczenie ma także wielkość (głównie głębokość) siedziska. Zbyt głębokie nie pozwoli wsunąć się do końca siedziska i podeprzeć lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Co ciekawe, wbrew pozorom, trudno o siedzisko zbyt płytkie. Okazuje się bowiem, że komfort zapewnia podparcie ud już na ⅔ ich długości.
Krzesła ergonomiczne mogą mieć też podłokietniki. Powinny być one umieszczone na takiej wysokości, by podpierały ręce zgięte w łokciach pod kątem 90 stopni. Dobrze też, by krzesło ergonomiczne miało zagłówek lub wysokie oparcie podpierające również głowę. Taka konstrukcja zapewnia największą wygodę, bo odciąża wszystkie mięśnie pleców i karku.
Jakie zalety mają krzesła ergonomiczne?
Zalety korzystania z krzeseł ergonomicznych są oczywiste. To wygoda i zdrowie siedzącego. Jest to więc jeden z podstawowych elementów tworzenia przyjaznego i komfortowego miejsca pracy.
Krzesła ergonomiczne w biurze nie są jedynie fanaberią. Wygoda pracowników bezpośrednio przekłada się na wyniki ich działań. Długotrwałe siedzenie w niewygodnej pozycji w oczywisty sposób pogarsza nastrój, motywację i wydajność pracowników. Krzesła ergonomiczne pomagają więc w podtrzymaniu dobrego samopoczucia, a więc i efektywności zatrudnionych.
Co więcej, krzesła ergonomiczne to również zdrowie. Siedzący tryb pracy może być przyczyną wielu problemów związanych m.in. z układem ruchowym. Długotrwałe siedzenie w nieodpowiedniej pozycji prowadzi do bólów pleców, karku, ramion i głowy. Przewlekłe napięcie mięśniowe może mieć też poważniejsze konsekwencje. Prowadzić może do powstawania stanów zapalnych, a te z kolei do zwyrodnień i trwałych zmian w układzie ruchowym. Krzesła profilowane pozwalają tego uniknąć. Pomagają więc zachować sprawność i zdrowie, a w konsekwencji ograniczają czas, który pracownicy spędzają na zwolnieniach lekarskich.
Ergonomiczne krzesło biurowe
Mówiąc o ergonomicznych krzesłach do biura, zazwyczaj mamy na myśli meble do siedzenia przy biurku. Powinny one być dobrane z dużą uwagą i uwzględnieniem kilku istotnych kwestii.
Ergonomiczne krzesła biurowe to przede wszystkim modele obrotowe na kółkach, czyli tzw. krzesła lub fotele komputerowe. Są one doskonałym wyborem, ze względu na szerokie możliwości regulacji różnych elementów, mobilność i oczywiście profilowanie charakterystyczne dla krzeseł ergonomicznych.
Regulacja
Obrotowe krzesła ergonomiczne na kółkach mogą mieć różny zakres regulacji. Podstawą jest możliwość ustawienia wysokości siedziska. Pozwala to dostosować mebel do wzrostu dowolnego użytkownika. Jednak dobre krzesła ergonomiczne dają znacznie więcej opcji konfiguracji.
Warto wybierać modele z regulowanym kątem i głębokością oparcia oraz z tzw. panelem lędźwiowym. Panel lędźwiowy podpiera dolną część pleców, gdzie kręgosłup układa się w naturalną krzywiznę. Krzesło ergonomiczne powinno więc mieć uwydatniony (wychodzący do przodu) fragment oparcia na dole — to absolutna podstawa profilowania. Niektóre modele pozwalają na regulację głębokości tego wysunięcia, a więc dostosowanie go do indywidualnej budowy ciała. Panel lędźwiowy jest wręcz koniecznością w biurowych krzesłach ergonomicznych, bo to on zapewnia podparcie dolnego, najsilniej obciążonego przy siedzeniu odcinka kręgosłupa.
Regulowane podłokietniki to także duża zaleta. Krzesła ergonomiczne mogą pozwalać na zmianę wysokości podłokietników, ale także na ich regulację w osi przód-tył. Pozwala to na dostosowanie ustawienia do indywidualnej budowy ciała, własnych preferencji, a także do biurka. W modelach ze stacjonarnymi podłokietnikami problemem może być np. dosunięcie się do biurka, bo przy odpowiednio ustawionej wysokości siedziska podłokietniki znajdują się na poziomie blatu. Przeważnie kończy się to koniecznością obniżenia siedziska i siedzeniem w nieprawidłowej pozycji.
Mobilność
Obrotowe krzesła ergonomiczne na kółkach to także mobilność, która wbrew pozorom jest bardzo istotna w pracy biurowej. Wydawać by się mogło, że praca przy biurku jest bardzo stacjonarna. Jeśli jednak przyjrzymy się jej bliżej, okazuje się, że pracownicy korzystają nie tylko z tego, co znajduje się bezpośrednio przed nimi (np. klawiatury komputera). Muszą też sięgnąć po dokumenty i materiały, używać stojącej na boku drukarki czy skanera itp. Działają więc w całej przestrzeni dookoła swojego biurka.
Ergonomiczne krzesła do pracy biurowej powinny więc zapewniać mobilność. Nie chodzi o to, by jeździć na nich po całym biurze, ale by można było łatwo się obracać oraz odsuwać i przysuwać do blatu. Dobre krzesło ergonomiczne jest więc mobilne i pozwala na dostęp do całej przestrzeni roboczej wokół biurka bez wstawania.
Obrotowe siedzisko pozwala łatwo dotrzeć do różnych obszarów biurka i jego bezpośredniego otoczenia — np. do dokumentów umieszczonych za plecami pracownika czy do stojącej obok biurka drukarki. To również większa swoboda kontaktu ze współpracownikami, do których można się wygodnie obrócić.
Ergonomiczne krzesła do sal konferencyjnych
Krzesła ergonomiczne to nie tylko fotele komputerowe na kółkach. To także modele o bardziej tradycyjnej, statycznej konstrukcji. Wykorzystuje się je m.in. w salach konferencyjnych, ale sprawdzą się doskonale także w salach wykładowych, pomieszczeniach socjalnych, poczekalniach itp.
Krzesła ergonomiczne do sal konferencyjnych mają zapewnić wygodę podczas długich obrad. Przede wszystkim muszą więc wyróżniać się dobrym profilowaniem. Oczywiście korzystne byłoby wykorzystanie tu regulowanych foteli biurowych. Jednak takie meble mają zazwyczaj duże wymiary, trudno zmieścić ich większa ilość przy jednym stole.
Dlatego w salach konferencyjnych wykorzystuje się raczej krzesła ergonomiczne na normalnych nogach, bez kółek i regulacji. Nie oznacza to jednak, że są one mniej wygodne. Istotne jest tylko, by miały odpowiednie wymiary, były obite dobrymi materiałami i właściwie wyprofilowane.
Profilowanie, tapicerka i wypełnienie
Profilowanie krzeseł ergonomicznych bez regulacji może wydawać się trudne. W końcu każdy ma inną figurę i budowę ciała. Pamiętajmy jednak, że przy biurkach spędza się znacznie więcej czasu niż w salach konferencyjnych. Można tu więc pójść na pewne kompromisy i kierować się zasadami uniwersalnymi.
Dobre krzesło ergonomiczne do sali konferencyjnej musi oczywiście mieć odpowiedni profil oparcia. Tak samo, jak w przypadku foteli do biurka, tak i tu istotne jest podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Od tego elementu w największej mierze zależy komfort siedzenia, więc jest to podstawa, na którą zawsze trzeba zwrócić uwagę.
Ważna jest też wysokość oparcia. Powinno ono sięgać przynajmniej do wysokości ⅔ pleców, ale im wyższe, tym lepiej. Najwygodniejsze są krzesła ergonomiczne pozwalające na oparcie głowy, bo odciążają też kark.
Kolejną kwestią są wymiary krzeseł ergonomicznych. Uznaje się, że dla większości użytkowników odpowiednie jest ustawienie siedziska na wysokości 40-45 cm. Głębokość krzesła powinna mieścić się w zakresie 38-40 cm, a jego szerokość 38-45 cm (górna granica dotyczy tu głównie krzeseł z podłokietnikami). Jeśli więc wybieramy uniwersalne krzesła ergonomiczne, warto trzymać się podanych wymiarów. Zapewniają one dostateczny komfort dla większości osób.
Przy wyborze ergonomicznego krzesła — czy to do biurka, czy do sali konferencyjnej — ważny jest odpowiedni dobór materiału wypełnienia i tapicerki. Materiał obiciowy powinien być miły w dotyku, ale musi też przepuszczać powietrze. Dobra wentylacja pomoże uniknąć nadmiernego pocenia się przy długim siedzeniu. Dobrze też, by tapicerka była łatwa w czyszczeniu. Wypełnienie również powinno być oddychające, a do tego elastyczne, miękkie i odporne na odkształcenia.
