"Nie ufam ci" - Co zrobić, gdy usłyszysz to zdanie
Zaufanie w biznesie jest bardzo trudne, często wręcz niemożliwe. Kiedy słyszysz od współpracownika zdanie: "Nie ufam ci", pierwszą reakcją jest zwykle agresja, perswazja lub defensywność. Rzadko spotyka się ze zrozumieniem lub ciekawością. Zaufanie jest ważne we wszystkich relacjach, nie tylko w pracy.
Wszystko zależy od punktu widzenia
Każdy ocenia zaufanie na podstawie swojego doświadczenia i wiedzy. Dla wielu osób zaufanie do Ciebie opiera się na wywiązywaniu się z podjętych zobowiązań. Czasami zaufanie budzą osobiste informacje na Twój temat, stawanie w obronie innej osoby, czy unikanie "plotek" w miejscu pracy.
Jeśli chcesz, aby ludzie Ci ufali, staraj się spełniać ich oczekiwania i dostosowywać się do ich potrzeb.
Możesz zadać im kilka pytań:
Na podstawie tego, co wnioskujesz, możesz zacząć mi ufać.
Jaki jest najlepszy sposób na zdobycie Pana/Pani zaufania?
Jak ludzie tracą Pana/Pani zaufanie?
Jak określiłby Pan/Pani poziom zaufania między nami?
Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, czy można komuś zaufać, jest zaufanie mu
Istnieją dwa sposoby, aby zaufać ludziom. Pierwsza grupa ludzi jest ufna i ufa ludziom dopóki ich zaufanie nie zostanie złamane. Z kolei druga grupa nie ufa nikomu i trzeba czymś "zapracować" na ich zaufanie.
Nie testuj współpracowników w swojej głowie. Daj im jasno do zrozumienia, czego od nich oczekujesz i zrób wszystko, aby szybko Ci zaufali. Biznes to nie partnerstwo, nie macie miesięcy, lat na budowanie wzajemnego zaufania. Masz mało czasu na zbudowanie sprawnego zespołu.
Inni mogą to wyczuć, kiedy im nie ufasz. Nie ufając, możesz tak naprawdę stworzyć trudniejszą drogę do płynnej pracy zespołowej. Nie pozwól, by inni Ci nie ufali, samemu będąc nieufnym.
Wybaczanie jest oznaką silnych ludzi
Nie wymagaj od innych niemożliwych do spełnienia, idealnych standardów, których sam byś nie wymagał. Jasno określ swoje oczekiwania wobec współpracowników.
Prowadź szczerość w swoich relacjach. Powiedz innym, jeśli uważasz, że naruszyli Twoje zaufanie. Pozwól im to naprawić i przyjmij ich przeprosiny. Trzymanie się ich może być dla Ciebie prawdziwym obciążeniem. Umiejętność wybaczania jest często ważniejsza dla Ciebie niż osoba, której wybaczasz i może pomóc Ci w dalszym budowaniu zaufania między Tobą a Twoimi współpracownikami.
.