Co robić, gdy jest Ci zimno w pracy?
Co zrobić, gdy w pracy jest Ci zimno?
Pracodawcy mają obowiązek stworzenia bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy dla swoich pracowników. Obejmuje to również korzystną temperaturę w miejscu pracy. Ci, którzy pracują przez długi czas w zimnym środowisku, muszą pamiętać, że ich organizm musi wydatkować wystarczająco dużo energii, aby utrzymać ciepło i nie ma już jej na walkę z wirusami i bakteriami. Jeśli osoba jest zimna przez dłuższy czas, jest bardziej prawdopodobne, że dostanie wirusów i przeziębień.
Jaka powinna być temperatura w pracy?
Niektóre firmy ograniczają się, gdzie tylko mogą. Jedną z opcji jest ogrzewanie miejsc pracy. Ocena idealnej temperatury zależy od klasy, do której przypisana jest dana praca. Zgodnie z rozporządzeniem rządu istnieje 8 grup, a kryterium zakwalifikowania do każdej z nich jest przede wszystkim aktywność fizyczna związana z wykonywaną pracą. Wartości temperatur zależą jednak także od innych okoliczności - czy miejsce pracy jest klimatyzowane, czy wentylowane naturalnie, czy też od tego, jaką odzież musi nosić pracownik podczas wykonywania swojej pracy.
W przypadku lekkiej pracy biurowej limity ustalane są w granicach 20-27 St. W miarę wzrostu trudności wykonywanej pracy, limity maleją.
Gdy praca wykonywana jest na zewnątrz, przepisy rządowe określają rekompensatę, jaką pracodawca musi zapewnić pracownikom. Należą do nich: specjalna odzież o właściwościach termoizolacyjnych, rękawice, darmowe gorące napoje lub przerwy na ogrzanie się.
Kto się kontaktuje?
Jeśli pracownik nie jest zadowolony z temperatury w miejscu pracy, może złożyć skargę. Jeżeli przedsiębiorstwo zatrudnia więcej niż 25 pracowników, można skontaktować się z zakładowym inżynierem ds. bezpieczeństwa. Jeśli istnieje związek zawodowy, skarga może zostać skierowana również do niego. Inną możliwością jest regionalna stacja sanitarna lub okręgowy inspektorat pracy.
