Jak radzić sobie z mobbingiem w pracy
Gdy mobbing występuje w miejscu pracy, jest to pierwsza oznaka zaburzonych relacji społecznych i początek niezdrowego środowiska pracy, które wpływa na wiele obszarów. Przede wszystkim jest to zakłócenie nie tylko zdrowia psychicznego, ale i fizycznego osoby bezpośrednio dotkniętej mobbingiem. Mobbing wpływa również na wydajność pracy, powodując wyższą absencję. Wszystko to może prowadzić do zmniejszenia zysków firmy.
Dla osoby mobbingowanej takie nieprzyjemne środowisko pracy może mieć szeroki zakres konsekwencji, które objawiają się w postaci szeregu dolegliwości psychosomatycznych. Codzienny stres, jaki niesie ze sobą ta sytuacja, może objawiać się zaburzeniami snu, zmianą nawyków żywieniowych lub zmianą wagi. Te rzeczy mogą mieć wpływ na szeroki zakres chorób.
Jak rozpoznać mobbing?
Kiedy ktoś jest ofiarą mobbingu, często wstydzi się tej sytuacji, mimo że w większości przypadków nie jest to jego wina. Dręczy go poczucie winy i nie chce się nikomu zwierzać. Nie jest to jednak właściwe. Przełożony może pomóc. Istnieje jednak również wiele organizacji, które zajmują się tym problemem.
Jeśli oznaki mobbingu są na początku, nie wszyscy biorą je pod uwagę. Jeśli jednak takie sytuacje mają miejsce na co dzień, trzeba coś zrobić.
Bullying często przejawia się wśród współpracowników poprzez niekomunikowanie się z danym kolegą, nieprzekazywanie ważnych informacji z pracy, rozsiewanie plotek na jego temat, niedostrzeganie jego sukcesów w pracy i wytykanie popełnionych przez niego błędów.
Istnieją pewne metody diagnostyczne pomagające wykryć mobbing w miejscu pracy. Osobowość menedżera również odgrywa dużą rolę. Jeśli on lub ona jest empatyczny i słucha swoich pracowników, on lub ona może szybko wykryć, że wszystko nie jest dobrze w miejscu pracy.
W każdym zespole roboczym, dobre relacje muszą być ustanowione i wspierane przez cały czas. Powinno to być szczególnie ważne dla przełożonego, który może wspierać zdrowe środowisko pracy, w którym wszyscy się wzajemnie wspierają. Może on organizować imprezy integracyjne dla swoich pracowników. Nie powinien niepotrzebnie i publicznie wytykać błędów. Ważne jest również promowanie komunikacji, nie tylko między współpracownikami, ale również między pracownikiem a przełożonym.
