Czy możliwe jest monitorowanie pracowników?
W relacjach pracodawca vs. pracownik często dochodzi do nieporozumień dotyczących prawa pracownika do sprawdzania poczty elektronicznej, monitorowania jego ruchów za pomocą kamer, itp. Prawo reguluje prawa pracowników i pracodawców w Kodeksie Pracy, którego paragraf 316 dotyczy w szczególności ochrony prywatności pracownika oraz ochrony praw i własności pracodawcy.
Konflikt interesu pracodawcy z prywatnością pracownika
Z przepisów prawa wynika, że pracownicy nie mogą używać telefonów i komputerów do celów prywatnych bez zgody pracodawcy, a pracodawca ma prawo do kontrolowania tego przestrzegania w rozsądny sposób. W związku z tym ma prawo do uzasadnionej kontroli prywatnej korespondencji mailowej pracownika, jak również surfowania lub prowadzenia osobistych spraw w Internecie w godzinach pracy.
Równocześnie Kodeks nakłada na pracodawcę wyraźny zakaz naruszania prywatności pracownika w miejscu pracy poprzez poddawanie go jawnej lub ukrytej inwigilacji, podsłuchiwanie i nagrywanie jego rozmów telefonicznych, kontrolę jego poczty elektronicznej lub mailowej bez uzasadnionej przyczyny. Pracodawca ma prawo sprawdzać, czy pracownik wykorzystuje powierzone mu komputery i telefony wyłącznie do celów służbowych, musi jednak dokładnie poinformować pracownika o zakresie kontroli oraz formie i sposobie jej przeprowadzania.
Monitorowanie poczty elektronicznej
Pracodawca może monitorować pocztę elektroniczną pracownika tylko wtedy, gdy poinformuje o tym pracownika i gdy pozwala na to specyfika jego pracy. W przeciwnym razie pracodawca nie ma prawa sprawdzać, czytać ani obsługiwać poczty elektronicznej pracownika. Z drugiej strony, prowadzenie prywatnej korespondencji w godzinach pracy może być uznane za naruszenie obowiązków służbowych ze wszystkimi tego konsekwencjami, zwłaszcza jeśli jest to działanie ciągłe i regularne.
GDPR zacieśnia monitoring pracowników
Po stronie pracownika są dziś zarówno zabezpieczenia wynikające z Kodeksu pracy, jak i ochrona danych osobowych, zapobiegająca w szczególności ingerencji w prywatność pracownika przez niektóre zbyt inwazyjne metody. Wraz z rozwojem różnych technologii "nadzoru" proporcjonalnie wzrasta potrzeba ochrony pracowników. GDPR jeszcze bardziej wzmocniło ochronę danych osobowych pracowników w niektórych aspektach, wzmacniając ich pozycję wobec pracodawcy.
.
