Kłótnia w miejscu pracy oczyszcza atmosterę
Uczucia są tabu w naszym świecie pracy. Ale tam, gdzie nie ma uczuć, nie ma też miejsca na spory. I to jest strata: dobre argumenty wzmacniają spójność i pomagają nam skupić się na naszych celach i wynikach pracy.
Pochwały i uczynność zwykle nie są oszczędzane
W idealnym świecie pracy wszystko jest wspaniałe. Koledzy witają się uśmiechami i uściskami z samego rana i to samo robią, gdy wracamy do domu. Wszyscy chwalą się nawzajem i mówią sobie, co w sobie lubią. Kiedy jeden krytykuje drugiego, nie jest to traktowane jako negatywna krytyka, ale jako informacja zwrotna, która może pomóc danej osobie zrozumieć swoje niedociągnięcia, w zależności od tego, w jaki sposób pojawiają się one dla rozwoju osobistego. Jeśli ktoś popełni błąd, nikt na niego nie krzyczy i żaden szef nie ma pretensji. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że wiele nowych organizacji coraz częściej stara się zlikwidować stanowisko kierownicze, ale także dlatego, że krzyk może być zbędny i nie jest odpowiednią metodą zarządzania kolektywem.
Po co w ogóle się spieramy?
Kłótnia wynika z różnic. Dwie osoby lub grupy chcą różnych rzeczy. Teraz możliwe jest wzajemne uznanie różnic bez kłótni. Kolega A woli kawę, kolega B chce herbatę. Postawmy w biurowej kuchni ekspres do kawy i czajnik, nie ma problemu. Odmienne interesy nie prowadzą do konfliktu. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy interesy faktycznie prowadzą do wspólnego celu obu stron. Słowo konflikt pochodzi z języka łacińskiego i oznacza starcie lub kłótnię. Konflikt jest nieunikniony, gdy cele są wzajemnie sprzeczne, tzn. gdy osiągnięcie jednego celu przeszkadza w osiągnięciu drugiego. Jeśli więc w kuchni jest miejsce tylko na ekspres do kawy lub czajnik, sprawa wygląda inaczej.
Gdy stanowisko jednej osoby podważają stanowisko drugiej, dochodzi do starcia. Pokojowe współistnienie jest wtedy niemożliwe. Jeśli będziemy pracować razem i będziemy trochę serdeczni, starcia będą nieuniknione. Możemy uniknąć wielu pobocznych szkód, produktywnie się spierając - to nawet wzmacnia naszą współpracę i relacje. Politolodzy, socjologowie i filozofowie zakładają, że produktywne spory wzmacniają spójność i mają długofalowy efekt integracyjny. Ale jedno jest też pewne: ludzie i organizacje mogą się kłócić. Co odróżnia zły argument od dobrego?
