Wypadki przy pracy a ubezpieczenie - co warto wiedzieć?
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w pierwszym półroczu 2023 roku zgłoszono 28400 wypadków przy pracy. Zdarzają się one pracownikom fizycznym, ale także tym, którzy wykonują swoje obowiązki za biurkiem. Powszechność zjawiska sprawia, że warto poznać swoje prawa w kontekście ubezpieczenia i wiedzieć, jak się zachować, jeśli dojdzie do wypadku.
Czym jest wypadek przy pracy? Definicja
Na początek warto się dowiedzieć, czym w sensie prawnym jest wypadek przy pracy. Zgodnie z definicją wynikającą z ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych za wypadek uznaje się: nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą.
Za zdarzenia występujące w związku z pracą uznaje się te, do których dochodzi np. podczas lub w związku z wykonywaniem obowiązków zawodowych. Dotyczy to także wypadków w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy oraz w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązków zawodowych.
Za wypadek przy pracy uznaje się również zdarzenia, do których dojdzie np. podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony lub uprawiania sportu w trakcie zawodów i treningów przez osobę pobierającą stypendium sportowe. Pozostałe okoliczności, w których może dojść do wypadku przy pracy, są wskazane w przytoczonej wcześniej ustawie.
Wypadek a ubezpieczenie z ZUS
Jeśli dojdzie do wypadku przy pracy, pracownik może skorzystać z ubezpieczenia. Powszechnie dostępne i obowiązkowe jest ubezpieczenie zdrowotne w ZUS. W ramach odszkodowania od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pracownicy, którzy ulegli wypadkowi, mogą domagać się szeregu świadczeń, takich jak m.in.:
- świadczenie rehabilitacyjne,
- zasiłek chorobowy,
- wypłata renty z tytułu niezdolności do pracy,
- jednorazowe odszkodowanie.
Wysokość tych świadczeń będzie wynikała bezpośrednio ze szczegółów zajścia oraz skali obrażeń, do których dojdzie.
Jak otrzymać ubezpieczenie z ZUS?
Otrzymanie ubezpieczenia z ZUS wiąże się z szeregiem obowiązków, które należy wypełnić. Przede wszystkim konieczne jest złożenie do instytucji dokumentacji związanej z wypadkiem — m.in. karty wypadku, zeznań potwierdzających przebieg zdarzeń. Kolejnymi etapami postępowania są stawienie się osoby poszkodowanej na badania do lekarza orzecznika i przekazanie dokumentacji związanej z przebiegiem zakończonego procesu leczenia oraz rehabilitacji.
Wypadek a ubezpieczenie prywatne
Poza ubezpieczeniem z ZUS pracodawcy często oferują pracownikom możliwość wykupienia ubezpieczenia dla pracowników. Z reguły ma ono grupowy charakter. Polisę indywidualną zatrudniony może wykupić samodzielnie. Na stronie https://www.rankingubezpieczennazycie.pl/b/ubezpieczenie-grupowe-pracownikow-jaki-maja-wybor/102.html sprawdzisz informacje na temat ubezpieczeń grupowych, ich zakresu, a także plusów i minusów takiego rozwiązania. To znacznie ułatwi Ci podjęcie decyzji o zakupieniu konkretnej opcji.
Jak skorzystać z ubezpieczenia od prywatnego ubezpieczyciela?
Procedura otrzymania odszkodowania od prywatnego ubezpieczyciela będzie uzależniona od warunków zapisanych w umowie (OWU — ogólnych warunkach ubezpieczenia). Znajdziesz w nich informacje na temat tego, jak postępować tuż po wypadku i w jaki sposób powinieneś egzekwować odszkodowanie.
Z reguły procedura składa się z następujących kroków:
- zgłoszenie szkody w TU (towarzystwie ubezpieczeniowym) w czasie określonym w polisie;
- przedstawienie dokumentów związanych z wypadkiem i jego przebiegiem;
- dostarczenie do TU dokumentacji związanej z leczeniem i rehabilitacją osoby poszkodowanej w wypadku;
- rozpatrzenie sprawy przez towarzystwo i oszacowanie wysokości odszkodowania;
- wypłata odszkodowania w terminie i na zasadach wynikających z zawartej umowy.
Należy przy tym pamiętać przede wszystkim o dochowaniu terminów wynikających z umowy, a także o konieczności dopełnienia obowiązków formalnych po stronie ubezpieczonej i poszkodowanej osoby. Błędy w tych aspektach mogą być podstawą do odmowy wypłaty odszkodowania.
Jakie ubezpieczenie dla pracownika wybrać? Na jakie aspekty zwrócić uwagę?
Aby wybrać dobrej jakości polisę ubezpieczeniową dla pracownika, należy zwrócić uwagę na następujące aspekty:
- OWU — ogólne warunki ubezpieczenia odpowiadają na kluczowe pytanie: co obejmuje ubezpieczenie w pracy? Stanowią również zbiór porozumień między ubezpieczycielem a ubezpieczoną osobą/ grupą osób (w przypadku ubezpieczenia grupowego);
- zakres ochrony — wskazuje sytuacje, w których ubezpieczona osoba otrzyma określone odszkodowanie/świadczenie;
- sumę odszkodowania — stanowi ono maksymalną kwotę, którą może otrzymać pracownik na wypadek wystąpienia konkretnych zdarzeń.
Poza tym warto również zwrócić uwagę na cenę konkretnej polisy, warunki związane z wypłatą środków, a także opinie na temat TU oferującego ubezpieczenie. Te i wiele innych informacji znajdziesz w internetowych porównywarkach, które ułatwią podjęcie decyzji dotyczącej wyboru konkretnego ubezpieczenia.
Jeśli dojdzie do wypadku przy pracy, poszkodowanemu przysługuje ubezpieczenie z ZUS i, jeśli zadbał o dodatkową polisę, od wybranego wcześniej TU. Pozyskane z ubezpieczenia środki mogą posłużyć na bieżące pokrycie kosztów utrzymania, dalszą rehabilitację czy stanowić wsparcie finansowe dla bliskich pokrzywdzonego, dlatego warto wykupić polisę na wypadek wystąpienia niespodziewanych zdarzeń.